Skip to main content

online store

با رشد و توسعه روزافزون تکنولوزی، فعالیت های اینترنتی و بازاریابی دیجیتالی، تجارت الکترونیک در سراسر دنیا گسترش یافته است. “فروشگاه اینترنتی” نیزبعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت. استفاده از فروشگاه اینترنتی برای انجام خریدهای متفاوت اینترنتی روز به روز به صرفه تر و مناسبتر از گذشته شده و امکان مقایسه قیمت، کیفیت و خدمات کالا را به مصرف کنندگان می‌دهد. متعاقبا رضایت مشتریان نیز بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از اینترنت انجام دهند. در برخی از نقاط جهان مانند امریکا فروش اینترنتی از فروش حضوری پیشی گرفته است که این موضوع عرضه کنندگان را واداشته است که علاوه بر عرضه فیزیکی کالا و خدمات خود، عرضه اینترنتی را هم یکی از ملزومات خود در نظر بگیرند.

فروشگاه اینترنتی

در یک فروشگاه اینترنتی فروشنده فهرست کالاهای خود را به همراه مشخصات کالاها در سایت قرار می‌دهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعهٔ مشخصات و ویژگی‌های کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام می‌کند. این سفارش‌ها پس از بررسی و تایید نهایی توسط مسئول سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست و یا باربری به آدرس سفارش‌دهنده ارسال شده و وجه کالا به روش‌های مختلف قابل پرداخت می‌باشد. در فروشگاه اینترنتی پرداخت هزینه به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک انجام میگیرد. کارت‌های پرداخت الکترونیک بصورت مجازی و به صورت فیزیکی قابل استفاده در چنین پلتفرم هایی هستند. البته معمولا فروشگاه‌ اینترنتی محلی قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارد، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.

درتمام فروشگاه های اینترنتی دنیا یک ویژگی نرم افزاری به نام “سبد خرید” وجود دارد که عملکرد آن مانند سبدهای خرید در فروشگاه های واقعی است. در طول خرید از فروشگاه اینترنتی موردنظر میتوانید هر محصولی را که قصد خریدش دارید به سبد خریدتان افزوده و در آخر برای همه محصولات یک جا ثبت سفارش انجام دهید.

استفاده از فروشگاه اینترنتی در میان فعالیت های دیجیتالی مزایای بسیاری برای یک کسب و کار دارد. یک فروشگاه‌ اینترنتی برای دستیابی به موفقیت ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نماید. بهترین قیمت باید با کیفیت عرضه همراه باشد. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی  توانایی مقایسه تمام فروشگاه ها را دارند و تا به آن اطمینان نکنند خریدی انجام نمیدهند.
از میان فروشگاه های اینترنتی برتر جهان میتوان به آمازون، علی بابا، اتسی و ebay اشاره کرد که در مقاله بعدی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته اند. Ebay دومین فروشگاه برتر جهان بوده و موسس آن نیز ایرانی است.

Leave a Reply