Skip to main content

دامنه چیست؟

دامین یا دامنهDomain” نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. هر دامنه از دو بخش یعنی نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می نمایید. انتخاب نام پرمعنا برای سایت یکی از مهمترین معیارهای طراحی وب سایت خوب است. در واقع نام دامنه همان نام سایت است و پسوند Domain شما بیانگر نوع سایت شما خواهد بود. بخش های مختلف دامنه با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند. قسمت اول Domain شامل ماهیت آدرس یعنی “www”، قسمت دوم شامل نام دامنه،  قسمت سوم شامل پسوند موضوعی یا جی تی ال دی (Generic) و قسمت آخر شامل پسوند کشوری یا محلی یا سی تی ال دی (Country) است. دامین با هاست تفاوت دارد که به طور کامل در مقاله “هاستینگ یا میزبانی وب چیست؟” توضیح داده شده است.
ثبت دامنه خوب نکاتی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند به هویت آنلاین شما لطمه بزند. نام دامنه همانند لوگو و برند یک شرکت است که اگر به درستی انتخاب شود مردم آن را برای معرفی یک محصول خاص خواهند شناخت و در جذب مشتری آنلاین و بازاریابی موفق بسیار مؤثر خواهد بود. انتخاب نام دامنه مناسب، ساده، کاربرپسند، مختصر و به یاد ماندنی بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل “سئو” نیز تاثیر گذار است.

زیردامنه Sub-Domain چیست؟

زیر دامنه “Sub-Domain” خود دامنه ای است که بخشی از یک Domain بزرگتر می باشد. به عبارت دیگر نامی است که قبل  از دامنه اصلی قرار می گیرد و با نقطه از آن جدا می شود.

پسوندهای دامنه

پسوندهای عمومی:

پسوندهای عمومی و معتبر پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها “ICANN” تایید شده باشند. به این پسوندها از نظر فنی “Top Level Domain” یا به اختصار “TLD” نسبت داده میشود.. نمونه ای از پسوند های متداول com، org، ir،  net و… هستند. ثبت اين Domainها از طريق شركتهايي با عنوان Registrar كه توسط  ICANN معتبر اعلام شده اند يا نمايندگيهاي مجاز آنها امكان پذير مي باشد. هر یک از این دامین ها فوق براي اهداف خاصی انتخاب شدهاند: “.org ارگانها و مراكز غير انتفاعي” ، “.net  شبكه و خدمات اينترنتي “، “.com  بنگاهها و مراكز اقتصادی” البته در عمل محدوديتي براي استفاده از اين پسوندها وجود ندارد. پسوند .com بيشترين متقاضي را دارد.

domain

پسوندهاي اختصاصي:

پسوندهايي كه افراد و سازمانهايي با مشخصات و فعاليتهاي خاص بر روي آنها مي توانند اقدام به ثبت Domain کنند يا برای فعاليت بر روي اين پسوند ها باید از قوانين خاصي تابعيت نمايند؛ مانند :biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum.

پسوندهای کشوری یا ملی:

هریک از کشورهای جهان دارای یک یا چند پسوند ملی هستند که برای سایت‌های منصوب به آن کشور استفاده می‌شوند. دامین سطح بالای ایران “.ir” است. بسياري از كشورها پسوند خود را به سطوح ديگري نيز تقسيم مي نمايند. برای مثال .ir كه پسوند كشور ايران است به .org , .net , .co , .id , edu تقسيم گرديده كه همانگونه که اشاره شد هر یک از اين پسوندها برای فعاليتهاي خاص در نظر گرفته شده اند.

تگ های مرتبط: وب سایت, سئو

Leave a Reply