Skip to main content

بهینه سازی موتورهای جوستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو روشی است برای بالا بردن تعداد و کیفیت بازدیدکنندگان یک سایت به کمک موتور های جستجو.
• اینترنت و حضور در آن
• علت پیدایش موتورهای جستجو
• رتبه بندی موتورهای جستجو
• بدست آوردن رتبه بالا در موتورهای جستجو
بهینه سازی موتورهای جستجو (Search§ Engine Optimization)
معرفی به موتورهای جستجو و فهرست ها (Search Engines§ and Directories Submission)
تبلیغات در موتورهای جستجو (Search Engine§ Advertising)
• فاکتورهای کاهش رتبه در موتورهای جستجو
• بررسی و آنالیز وب سایت
اینترنت و حضور در آن
از سال ۱۹۹٢ یک منبع بسیار مهم دیگر به منابع اطلاعاتی اضافه شد و آن شبکه جهانی وب (World Wide Web) یا همان اینترنت است. به جز کاربرد در زمینه اطلاع رسانی اینترنت کاربردهای بیشمار و غیر قابل تصوری در تجارت و سایر زمینه های زندگی نیز پیدا کرده است. به بیان دیگر امروزه در هر زمینه ای که بتوان تصور کرد، اینترنت یک ابزار موثر و توانمند به حساب می آید. حضور در اینترنت حقیقتا باید بخشی از بازاریابی شما باشد.
علت پیدایش موتورهای جستجو
با وجود حجم روز افزون طراحی و راه اندازی سایت های وب مختلف، نیاز به دستیابی به مرکزی برای شناسایی این پایگاه ها برای استفاده بهتر و بیشتر کاربران وب، امر مهمی به شمار آمد. از آنجا که سایت ها و مطالبی که در وب منتشر می شوند، توسط هیچ مرکز رسمی بین المللی مسئول در اینترنت اعلام نمی شود تنها راه پیدا کردن یک موضوع، اطلاع داشتن دقیق از آدرس آن سایت به نظر می رسد.
موتور های جستجو برای سهولت دسترسی کاربران به مطالب موجود در سایت های وب راه اندازی شده اند. در واقع بدون نیاز به موتور های جستجو قادر نخواهیم بود تا از به روز رسانی های سایت های وب اطلاع کسب کنیم و نیازهای تحقیقاتی و آموزشی و تجاری و خبری و … خود را پوشش دهیم.
مهمترین توانایی موتورهای جستجو جذب مخاطبان واقعی سایت است. مخاطبان وبگرد و سرگردان معمولا ارزش چندانی ندارند.
رتبه بندی موتورهای جستجو
وقتی کاربری عبارتی را جستجو می‌کند، موتور جستجو لیستی از سایت‌ ها را ارائه می دهد که مرتبط با کلمات نوشته شده است. این سایتها بر حسب میزان ارتباط خود با موضوع جستجو شده به صورت نزولی لیست می شوند یعنی سایتی که بیشترین ارتباط و بالاترین رتبه را دارد، اولین است.
• هر موتور جستجو الگوریتم خاص و محرمانه خودش را برای رتبه بندی (Ranking) دارد و با توجه به اهمیت و اولویت فاکتورهای رتبه بندی ممکن است نتایج جستجوی متفاوتی بوجود آید. ممکن است سایت شما در یک موتور جستجو رتبه ٢ و در موتور دیگر رتبه ۱۰ داشته باشد.
• دیگر اینکه رتبه سایت شما کاملا به کلیدواژه هایی که انتخاب می کنید بستگی خواهد داشت. برای نمونه ممکن است سایت شما هنگام جستجوی یک عبارت رتبه ۱٢ داشته باشد و در جستجوی دیگری با یک عبارت دیگر، رتبه ۱٢۶۴ را بدست آورد. پس عبارتهایی که برای بهبود جایگاه خود انتخاب می کنید مهم است.
بدست آوردن رتبه بالا در موتورهای جستجو
موتورهای جستجو بهترین روش برای یافتن محصولات و اطلاعات مورد نیاز توسط کاربران و متقاضیان از یک سو و از سوی دیگر بهترین راه برای تبلیغات و جذب مشتریان توسط تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات است.
آمار نشان می دهد تنها ٧% کاربران از صفحه های سوم به بعد نتایج را مرور میکنند به عبارتی، بیشتر آنان اگر مطلب مورد نظر خود را در صفحات نخست پیدا نکنند از موتور جستجوی دیگری کمک می گیرند.
سه ابزار اصلی برای بدست آوردن رتبه بالا در موتورهای جستجو و در نتیجه جایگیری در صفحات نخست نتایج جستجو عبارتند از :
۱. بهینه سازی موتورهای جستجو
٢. معرفی به موتورهای جستجو و فهرست ها
۳. تبلیغات در موتورهای جستجو
بهینه سازی موتورهای جستجو
هدف از بهینه سازی صفحات وب جایگیری در صفحات نخست نتایج جستجو است. قرار گرفتن در رده های بالای نتایج جستجو می تواند صدها و شاید هزاران بازدید کننده را روزانه به سایت شما راهنمایی کند. این دسته از بینندگان که در پی جستجوهای خود به سایت شما وارد شده اند، کاملا هدفمند به دنبال موضوع مطرح شده در سایت شما بوده اند.
فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو شامل مراحل زیر است :
۱. انتخاب کلیدواژه ها
کلیدواژه ها همان کلماتی هستند که وقتی مورد جستجو قرار می گرفتند سایت یا سند ما در صفحات نخست نتایج جستجو (حداقل ۳ صفحه اول) ظاهر شود. در انتخاب کلمات کلیدی باید به چند نکته توجه شود :
• ارتباط معنایی با محتویات سایت :
کلیدواژه ها باید با موضوع سایت مرتبط باشند. اگر اینچنین نباشد رتبه سایت بسیار پایین خواهد آمد و حتی ممکن است به عنوان تقلب (Spam) شناخته شود.
• میزان محبوبیت :
محبوبیت کلیدواژه به معنای میزان تقاضای آن از طرف کاربران است. هر چه این محبوبیت بیشتر باشد، بدون شک بعد از قرار گیری در رتبه بندی موتور جستجو، ترافیک بیشتری بوجود می آید. دامنه محبوبیت هم از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا یک واژه آلمانی بین یک عده خاص ( آلمانی زبان ها ) دارای محبوبیت است.
• در نظر گرفتن رقیبان :
اگر کلیدواژه شما از محبوبیت بالایی برخوردار است اما رقیبان بسیارزیادی با شما رقابت می کنند (بویژه که از سایت های مهم باشند) بهتر است از آن واژه صرفنظر کنید و یا تا حد امکان تخصصی تر آن را دنبال کنید، یعنی با ترکیب واژه با دیگر واژه ها یک عبارت چند کلمه ای بسازید. کیفیت رقبای شما نیز خیلی مهم است. یعنی آن ها چقدر “مهم” هستند. مثلا رقابت با سایت ebay خیلی سخت تر و دشوارتر از رقابت با یک وبلاگ محلی است.
٢. بکارگیری کلیدواژه ها در URL
نام دامنه سایت خود را متناسب با محتوای سایتتان انتخاب کنید و کلیدواژه ها را در نام پوشه و نام فایل بکار برید.
۳. بکارگیری کلیدواژه ها در صفحه
• عنوان صفحه – Title
عنوان صفحه شامل ۵ تا ۱۰ کلمه است و همان متنی است که بالای گردشگر اینترنت ظاهر می شود و موقع ذخیره کردن صفحه و اضافه کردن آن به صفحات محبوب به عنوان اسم پیش فرض ظاهر می شود.
• تگ توصیف – Meta Description
برخی از موتورهای جستجو این متن را که شامل ٢۵ تا ۳۰ کلمه در توصیف صفحه است بعد از عنوان سایت در نتایج جستجوی خود نشان می دهند. از کلیدواژه ها در این متن استفاده کنید.
• تگ کلیدواژه ها – Meta Keywords
این تگ جزو تگ های بسیار مهم سایت است زیرا موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائلند. ابتدا کلیدواژه اصلی، بعد کلیدواژه دوم و بعد چند کلید واژه مشابه را قرار دهید.
• تگ سرصفحه – H1
کلیدواژه خود را در سرصفحه قرار دهید.
• تگ تو پر – B
بکارگیری کلیدواژه در متن در حالت تو پر باعث نتیجه بهتر می شود.
• تگ مشخصات عکس – Alt
وقتی در سایتی ماوس را بر روی عکسی نگاه میدارید برای چند ثانیه متنی ظاهر می که شامل توضیحی در مورد عکس است. موتورهای جستجو حتی این توضیحات به ظاهر کوچک را در نظر می گیرند به همین دلیل از کلیدواژه ها در این متن استفاده کنید.
• نام فایل های عکس
نام فایل های عکس موجود در سایتتان را از میان کلیدواژه ها انتخاب کنید و نام را فارسی انتخاب نکنید.
• متن صفحه – Content
ارتباط کامل متن با موضوع و نگارش ساده و صحیح آن مهم است. کلیدواژه ها را نیز طوری در متن صفحه بکار برید که ساختار متن حفظ شود. پارامترهای زیر را در بکارگیری کلیدواژه ها در نظر بگیرید :
جایگاه کلیدواژه (Prominence)§
منظور میزان نزدیکی کلیدواژه به ابتدای صفحه است. اولویت به ترتیب در مکان های زیر است : عنوان متن ، عنوان فصل ها ، اولین کلمه پاراگراف ، خط های اول پاراگراف اول ، پاراگراف اول ، خطوط بالای متن .
چگالی کلیدواژه (Weight/Density)§
منظور از چگالی، نسبت دفعات تکرار کلمات کلیدی به کل متن است. باید مقدار این پارامتر را در حد معقول نگهدارید. فرمول محاسبه درصد چگالی : ۱۰۰ * تعداد کلمات متن/ تعداد کلیدواژه ها
برای متن صفحه، چگالی بین ۳ تا ٧ مناسب است.
تعداد کلیدواژه§ (Frequency)
منظور از تعداد کلید واژه، دفعاتی است که یک کلید واژه بکار برده می شود. هر چه دفعات تکرار بیشتر باشد، نمره این پارامتر بالاتر می رود.
توزیع§ کلیدواژه (Proximity)
منظور این است که کلیدواژه ها چقدر از هم دور یا به هم نزدیک هستند. باید سعی شود که کلیدواژه ها خیلی به هم نزدیک نباشند و در همه جای متن وجود داشته باشند.
۴. تهیه نقشه سایت – Sitemap
لیستی از تمام صفحات سایت به همراه توضیح کوتاهی در مورد آنها، در صفحه ای قرار دهید و لینکی به آن در صفحه اول سایت قرار دهید. نقشه سایت کار موتورهای جستجو را برای شناسایی صفحات سایت آسان می کند.
۵. محبوبیت لینک – Link Popularity
این بخش از بهینه سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از چند جهت برسی می شود:
• تعداد لینک های ورودی
• اهمیت و کیفیت لینک های ورودی. لینکی که بین دو سایت با زمینه کاری مشابه رد وبدل شده، با کیفیت است و لینکی از یک سایت با رتبه بالا مهم است.
• متنی که لینک می شود (Link Anchor Text). وجود کلیدواژه ای که صفحه بر مبنای آن بهینه سازی شده در این متن مهم است چون موتورهای جستجو این پارامتر را هم در نظر می گیرند.
معرفی به موتورهای جستجو و فهرست ها
پس از بهینه سازی موتورهای جستجو، باید آدرس و مشخصات سایت را در موتورهای جستجو ثبت کنید.
معروف ترین موتورهای جستجو:
• www.google.com/addurl : Google
• submit.search.yahoo.com/free/request : Yahoo
• search.msn.com/docs/submit.aspx : MSN
فهرست های اینترنتی یا همان دایرکتوری ها جایی برای رده بندی سایت هاست که افراد حقیقی یا به عبارتی ادیتور ها که انسان هستند آنها را کنترل می کنند و در نتیجه هر سایت بی خودی در آنها ثبت نمی شود. بنابراین ارزش لینک های داخل آنها بالاست و به همین خاطر برای موتور های جستجو ارزش زیادی دارد.
معروف ترین فهرست:
• dmoz.org/World/Persian : ODP
موتور های جستجوی بزرگ مثل یاهو و گوگل به طور منظم این دایرکتوری رو چک میکنن و توجه خاصی به این دایرکتوری دارند.
تبلیغات در موتورهای جستجو
پدیده جدیدی که در دنیای موتورهای جستجو به وجود آمده، تبلیغات مرتبط با متن است. به کمک این نوع از تبلیغات می توانید مخاطبین واقعی را هدف بگیرید و ترافیک سایت را بالاتر ببرید. ترافیک بالا عامل بسیار مهم دیگری است که بر رتبه سایت تاثیر می گذارد.
استفاده از این نوع آگهی ها مزایای بسیاری دارد:
• این آگهی ها برای کسانی به نمایش در می آیند که دقیقا به دنبال خدمات یا کالاهای شما هستند.
• مهم نیست آگهی ها چه تعداد نمایش داده شده باشند، شما تنها به به ازای کلیک روی آنها پول پرداخت می کنید.
• می توانید سقف مبلغی که مایلید روزانه هزینه شود، تعیین کنید.
• می توانید کسانی که روی آگهی ها کلیک می کنند، ردیابی کنید.
• می توانید تعیین کنید آگهی ها در چه کشورهایی نمایش داده شوند.
• می توانید آگهی ها را به زبان های مختلف تهیه کنید.
• می توانید تعیین کنید آگهی ها در چه ساعاتی از روز نمایش داده شوند.
• می توانید بازدید کننده ها را به صفحه کاملا مرتبط با درخواستشان هدایت کنید.
• می توانید سرعت نمایش آگهی را تعیین کنید، یعنی به ازای هر چند بار جستجوی مرتبط آگهی نمایش داده شود.
• از همان روزی که آگهی فعال شد، بیننده خواهید داشت.
فاکتورهای کاهش رتبه در موتورهای جستجو
• لینک های خراب – Broken Links
موتورهای جستجو اگر در بازدید از سایت متوجه لینکی معیوب شوند از بازدید از سایر صفحات دست می کشند که این امر باعث کاهش رتبه سایت می شود.
• تقلب – Spam
چگالی بالای کلیدواژه، فاصله نزدیک آنها ها نسبت به هم، نوشته های بسیار کوچک و نوشته های همرنگ با زمینه به عنوان تقلب شناخته می شوند که موتور جستجو با آنها برخورد کرده و ممکن است سایت را بکلی از لیست خود حذف کند.
• صفحات آیینه ای – Mirror Pages
منظور صفحات تکراری با آدرس متفاوت و محتوای یکسان است.
• مزرعه لینک – Link Farms
مزرعه لینک به گروهی از سایتها کفته می شود که بی آنکه ارتباط مفهومی با هم داشته باشند دست به مبادله گستره لینک می زنند تا محبوبیت خود را افزایش دهند. موتورهای جستجو اگر پی ببرند که شما در اینگونه سایتها قرار دارید، بشدت با آن برخورد میکنند. نتیجه آن هم کاهش شدید جایگاه شما است.
بررسی و آنالیز وب سایت
آنالیز وب سایت نقش مهمی در بهبود کیفیت سایت و در نتیجه اثر بخشی آن دارد. به موارد زیر توجه کنید :
• تعداد بازدیدکنندگان
• موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان
• چگونگی ورود آنها به سایت (موتورهای جستجو، تایپ مستقیم آدرس شما، از سایتهای دیگر)
• با چه کلیدواژه هایی سایت شما را پیدا کرده اند.
• روزها و ساعات بازدید
• تعداد صفحات بازدید شده
• و …

Leave a Reply