Skip to main content

برندینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

امروز قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که برندینگ چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد؟ و با ارائه‌ی مثال‌های ساده، یک تعریف واضح و صریح  برای آن بیابیم.

اما برای درک بهتر مفهوم برندینگ، ابتدا باید به خوبی بدانیم که منظور از محصول و برند چیست.

تعریف محصول:

به طور گسترده، محصول چیزی است که می توان آن را به بازار عرضه کرد تا یک سری نیازها یا درخواست‌ها را برآورده کند. این نیاز ها می‌تواند شامل هریک از موارد زیر باشد:

  • کالا
  • خدمات
  • تجربیات
  • رویدادها
  • افراد
  • مکان‌ها
  • امکانات
  • سازمان‌ها
  • اطلاعات
  • ایده‌های مختلف
  •  و غیره.

برای درک بهتر تعریف محصول و نقشی که در برندینگ دارد، به مثالی که درمورد آب میزنیم خوب توجه کنید:

آب یک منبع آزاد است که هر انسانی برای زنده ماندن باید از آن استفاده کند. با این حال، اکنون انسان‌ها و شرکت‌ها آن را به یک محصول تجاری تبدیل کرده‌اند، به عنوان مثال، با فروش آب معدنی در شیشه و یا بطری‌های پلاستیکی!

اما شکل آب هیچگاه تغییری نمیکند، مگر نه؟ همیشه یک مایع صاف و شفاف است. بنابراین، چگونه شرکت‌های مختلف می‌توانند همان محصول مشابه را به روش‌های متفاوت به مردم بفروشند، و حتی آن‌ها را به گونه‌ای متقاعد ‌کنند که مشتریان بطری های آب آن ها  را بخرند نه رقیبانشان را؟

پاسخ این است: با ایجاد یک برند.

پس تعریف برند چیست؟

برند نام، طراحی، نماد، یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را از محصولات دیگر فروشندگان متمایز می‌کند.

برندینگ چیست؟

برندینگ، در حقیقت، یک عمل بازاریابی است که در آن شرکت ها برای خود یک نام، نماد یا طرح لوگوی خاصی ایجاد می‌کنند تا اینکه در میان رقبا و سایر شرکت ها به راحتی قابل‌شناسایی باشند. این کار به شناسایی یک محصول و تمایز آن از محصولات و خدمات دیگر کمک می‌کند.

برندینگ امر بسیار مهمی است نه فقط به خاطر اینکه باعث می‌شود مشتریان همواره شما را به خاطر بیاورند، بلکه بیشتر به آن‌ها کمک میکند تا به خوبی درک کنند که باید چه انتظاری از شرکت شما داشته باشند. درواقع برندینگ راهی است که بتوانید خود را از رقیبانتان متمایز کرده و به مشتریان خود صراحتا نشان دهید که بر اساس چه ویژگی‌های منحصربفردی شما نسبت به دیگران انتخاب بهتری محسوب می‌شوید. پس برند شما به این منظور ساخته می‌شود تا کسب‌وکار شما را به همان گونه‌ای که دوست دارید دیده بشوید، معرفی کند.

برندینگ را می‌توان در زمینه‌های مختلف انجام داد، به عنوان مثال میتوان در حوزه‌ی تبلیغات، خدمات مشتری، شهرت و لوگو برندسازی کرد. پس همه این عناصر با هم‌کار می‌کنند تا یک پروفایل حرفه‌ای منحصر به فرد را ایجاد کنند.

چرا برندینگ مهم است؟

برندسازی برای یک کسب‌وکار امری حیاتی است زیرا بر روی موفقیت شرکت شما تاثیرات بسزایی دارد. در حقیقت، برند شماست که تعیین می‌کند افراد چگونه کسب‌وکار شما را بشناسند، و در نهایت، این امر می‌تواند مسیر پیشرفت (یا عدم پیشرفت) یک کسب‌کار جدید را تعیین کند و یا باعث شناخته شدن یک برند شود.

۱. شناخته شدن در صنعت خودتان:

مهم‌ترین دلیلی که گفته می‌شود برندینگ برای یک کسب‌وکار خیلی مهم است این است که در واقع تعیین می‌کند چگونه یک شرکت در نزد مشتریان خود به رسمیت شناخته ‌شود. لوگو مهم‌ترین عنصر برندینگ است، چون اساسا لوگو نمایانگر چهره یک شرکت می‌باشد. به همین دلیل است که طراحی لوگو باید حرفه‌ای باشد و افراد به سادگی بتوانند در همان نگاه اول آن را به خاطر بسپارند.

۲. جذب مشتریان جدید:

در حقیقت یک برند قوی نشان‌دهنده‌ی اینست که معمولا مصرف کنندگان نسبت به شرکت نظر مثبتی دارند، و به احتمال  زیاد آن‌ها بیشتر به خاطر آشنایی با شما کار می‌کنند و به اعتباری که کسب کرده‌اید اعتماد می‌کنند. پس زمانی که یک برند قوی ایجاد شد، از آن پس “بازاریابی دهان-به-دهان” (Word of Mouth) بهترین و موثرترین تکنیک تبلیغاتی شرکت خواهد بود.

۳. بهبود رضایت کارکنان:

زمانی که یک کارمند برای یک شرکت با برندینگ قدرتمند کار می‌کند، بیشتر از شغل خود راضی خواهد بود و به کاری که انجام می‌دهد افتخار می‌کند. یعنی کار کردن برای یک برند معروف که در میان عموم از احترام بالایی برخوردار است، برای کارمندان لذت بخش تر و خوشایندتر است.

۴. ایجاد اعتماد در بازار:

یک ظاهر حرفه‌ای و یک استراتژی برند خوب می‌تواند به جلب اعتماد مشتریان کمک کند. زیرا اغلب افراد تمایل دارند با شرکتی همکاری داشته باشند که در کار خود حرفه‌ای و با تجربه است.

برندینگ درست می‌تواند شما را به عنوان متخصصین صنعت به مشتریانتان معرفی کند و به همین دلیل مردم احساس کنند که می‌توانند به شرکت شما، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، اعتماد کنند.

۵. پشتیبانی از تبلیغات:

تبلیغات یکی از اجزای اصلی برندینگ است و استراتژی‌های تبلیغاتی میتوانند منعکس‌کننده‌ی برند و اهداف برند باشند. بنابراین ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی منسجم و جذاب می‌تواند در تحقق اهداف برندینگ شما فوق‌العاده تاثیرگذار باشد.

اگر به فکر برندینگ کسب و کار خود هستید ما صفر تا صد شروع برندینگ را در مقاله “برندینگ را از کجا شروع کنم؟” به شما آموزش می دهیم.

Leave a Reply