Skip to main content
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی محصولات و خدمات با استفاده از فن آوری های دیجیتال به ویژه از طریق اینترنت شامل تلفن همراه یا سایر رسانه های دیجیتال تحت عنوان “بازارایابی دیجیتال”  و یا “دیجیتال مارکتینگ” قرار میگیرد. برای شناخت هرچه بهتر با عوامل مو ثر در بازاریابی دیجیتال آشنایی اولیه ای از مفاهیم پایه ای و مهم بازاریابی و تبلیغات مورد نیاز است. در ساده ترین شکل ممکن میتوان گفت که “بازاریابی دیجیتال” ترویج محصولات و خدمات با استفاده از اشکال مختلف رسانه های الکترونیکی است و اغلب با نام های بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی وب نیز شناخته میشود. از معرفی بازاریابی دیجیتال زمان تقریبا زیادی میگذرد، ولی این تعریف به خوبی انجام نشده است. چیزی که در ذهن اکثر ما وجود دارد این است که بازاریابی دیجیتال شامل تبلیغات بنر، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و PPC است. در حالیکه محدوده این تعریف بسیار کوچک است و سایر استراتژی های بازاریابی دیجیتال را مانند ایمیل، RSS، فکس، وبلاگ نویسی، پادکست، ویدئو، پیام های متنی و پیام های فوری را دربرنمیگیرد! بازاریابی دیجیتال حوزه بسیار گسترده ای دارد. البته باید توجه کرد که این نوع از بازاریابی شامل اشکال قدیمی بازاریابی مانند رادیو، تلوزیون، بیلبورد و پرینت نیست، چراکه این ابزارها گزارش و فیدبک فوری را مقدور نمیکنند.

دلیل برتری بازاریابی دیجیتال چیست؟
در بازاریابی دیجیتال میتوان یک موتور تجزیه تحلیل و گزارش را درون سازمان قرار داد که بررسی و سنجش لحظه ای عملکرد سازمان، میزان بازدید و خرید را به همراه واکنش مخاطب مقدور میکند.

  •  استفاده از بازاریابی دیجیتال در عصر دیجیتال نه تنها فرصت بازاریابی محصولات و خدمات را برای برندهای مختلف مهیا میکند بلکه پشتیبانی 24 ساعته آنلاین مشتری را فراهم میکند تا مشتریان احساس حمایت و ارزشمندی را تجربه کنند.
  •  استفاده از رسانه های اجتماعی در تعاملات بازاریابی دیجیتال امکان دریافت فیدبک های مثبت و منفی را از مشتریان به همراه آگاهی از اینکه کدام رسانه ها بهترین کارایی را دارند، فراهم میکند.
  •  بازاریابی دیجیتال مزیت های فزاینده ای را برای برندها و کسب وکارها ارائه میدهد. امروزه ارسال فیدبک ها و نظرات آنلاین از طریق منابع شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و وب سایت برای مشتریان و صحبت در مورد تجربه خرید یک محصول بسیار رایج است.

از اینرو جای تعجب نیست که میلیون ها دلار هزینه صرف شده در شرکت های بازاریابی به روش های قدیمی مسیر خود را به سمت بازاریابی دیجیتال تغییر میدهند و این جریان روبه رشد همیشه در حال پیشروی است.

SEO

سئو مخفف  Search Engine Optimization است و فرایند جمع آوری ترافیک از نتایج جستجو در موتورهای جستجو است. به بیان ساده تر میتوان گفت سئو نامی ست که به فعالیتی نسبت داده میشود که تلاش بر بهبود و ارتقاء رتبه بندی های موتور جستجو دارد.
امکان دارد که سئو انواع مختلفی از جستجو را شامل جستجوی تصویر، جستجوی لوکال، جستجوی ویدئو و موتورهای جستجو جدید هدف قرار دهد. به کارگیری یک استراتژی دقیق سئو موجب میگردد در فرایندهای خرید یا هنگامیکه مردم به سایت شما نیاز دارند، وب ساییتان در موقعیت درستی قرار گرفته و دسترسی به آن آسان باشد.

کرولرهای موتور جستجو

یک کرولر از نظر لغوی به معنای خزیدن است. کرولرها ها نرم افزار یا اسکریپت اتوماتیکی هستند که لینک های اینترنتی را به یک الگوریتم مشخص و هدفمند دنبال میکنند و به وب سایت های مختلف سر میزنند تا محتوای موجود در صفحات وب سایت را برای پایگاه داده های موتورهای جستجو ایندکس کنند و این پایگاه داده همیشه به روز باشد. در واقع کرولر ها یک نوع ربات هستند که به صورت روزانه همین عملیات را انجام میدهند. کرولر های موتورهای جستجو هنگام سرزنی به یک سایت عوامل مختلفی را مدنظر قرار میدهند، هر صفحه ای توسط موتورهای جستجو ایندکس نمیشود. فاصله صفحات از دایرکتوری روت وب سایت میتواند عامل مهم دیگر در کرولر یک صفحه باشد.
در مقالات بعدی به جزئیات به توضیح ابزارها و روش های بازاریابی دیجیتال و نقش هر یک از این روش ها در موفقیت بازاریابی دیجیتال میپردازیم.

Leave a Reply