Skip to main content

کدام سیستم مدیریت محتوا بهتر است؟

طراحی وب سایت، وبلاگ یا برنامه وب با یک سیستم مدیریت محتوا می تواند مزایای زیادی داشته باشد: می توانید محتوای وبسایتتان را دیده و زمان به روزرسانی آن را کنترل کنید. کارهای اجرایی اصلی معمولا نیازی به تجربه برنامه نویسی ندارند. با این حال، هنگام سفارشی سازی و گسترش یک وبسایت طراحی شده با سیستم مدیریت محتوا تخصص توسعه دهنده می تواند یک وبسایت ابتدایی را به وبسایتی کاملا قدرتمند و منحصر به فرد تبدیل کند.
سیستم های مدیریت محتوای بسیاری برای انتخاب وجود دارد که همه آنها یک وجه اشتراک دارند: آنها طراحی شده اند که هنگام اجرای مناسبی باشند.  در ادامه ما دو سیستم مدیریت محتوا برتر وردپرس و دروپال را مقایسه خواهیم کرد تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهتر هست.

کدام سیستم مدیریت محتوا بهتر است؟

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس از یک پلتفرم وبلاگ نویسی به یک چارچوب کامل وب تبدیل شده است که از PHP، HTML، AJAX، CSS، جاوا اسکریپت و بسیاری افزونه ها، تم ها و ویدجت ها قدرت میگیرد. سفارشی سازی تم، نصب، تنظیمات و ساختارهای پیچیده تر مستلزم کمک توسعه دهندگان ماهر وردپرس می باشد تا این اطمینان حاصل گردد که سایت شما با به روز رسانی نسخه نرم افزار و به روز رسانی پلاگین حفظ می شود. با استفاده از وردپرس آنچه که بخواهید به دست می آورید. پلاگین های سفارشی پیشرفته باعث می شود ادمین کنترل بیشتری بر نحوه نمایش محتوا و داده ها داشته و هنگام نیاز پیچیدگی های لازم را در پنل مدیریت کاربرپسند وردپرس اضافه کند. از نمونه وبسایت هایی که توسط وردپرس طراحی شده اند میتوان به Ten Tech Crunch، شرکت Walt Disney و وبلاگ LinkedIn اشاره کرد.

سیستم مدیریت محتوا دروپال

دروپال یک سیستم مدیریت محتوا قدرتمند است که به عنوان “چارچوب مدیریت محتوا” معرفی می شود و به کاربران امکان راه اندازی، مدیریت و مقیاس بندی سایت ها و برنامه های کاربردی را میدهد. این برنامه توسط PHP (و چارچوب Symfony PHP ) پشتیبانی می شود و نیاز به تجربه برنامه نویسی بسیار اندکی جهت تنظیم عملکردهای سطح پایین دارد.  مزایا و قابلیت های پیشرفته دروپال از طریق ماژول هایی است که آن را شکل میدهد که شامل موارد اساسی مانند وبلاگ نویسی، انجمن ها، فرم های تماس و دیگر قابلیت های اجتماعی است). البته برای استفاده از تمام این افزونه های قدرتمند نیاز به کمک یک متخصص دروپال دارید؛ سفارشی کردن بک اند یک سایت مبتنی بر دروپال بسیار پیچیده است. برخی از سایت هایی که توسط دروپال طراحی شده اند عبارتند از: The Economist, Weather.com, تیم های NFL مثل Cowboys و سایت های Patriots  و بعضی از سایت های دولت ایالات متحده مانند Whitehouse.gov. انتقال به دورپال چه مزیت هایی دارد؟

شباهت های دورپال و وردپرس

هر دو دارای API های توسعه دهنده قدرتمند هستند. API دروپال دسترسی به اجزای رابط کاربری، کارکرد داده ها و موارد دیگر را فراهم می کند. API های وردپرس نیز همه چیز را از ابرداده و HTTP تا پایگاه داده ها، سفارشی سازی تم ها و پلاگین ها را پوشش می دهد.
هر دو قابلیت های اصلی را با افزودنی ها گسترش می دهند. در دروپال، این ماژول ها شامل بیش از 36000  آرشیو کد، API ها و نشانه هایی است که قابلیت ها را در زیرمجموعه هایی مانند تجارت الکترونیک، بهینه سازی موتور جستجو، تلفن همراه، پیشگیری از اسپم و … اضافه می کند. در وردپرس توسعه دهندگان می توانند با بیش از37000  پلاگین ها و تم ها سفارشی سازی کرده و قابلیت ها را بیافزایند.
هر دو رایگان و منبع باز هستند. با” WordPress.org” مستلزم ترتیب هاست و دامنه برای خود هستید، اما این نرم افزار رایگان است. تم ها و پلاگین های بهتر هزینه بیشتری دارند. دروپال با الزامات مشابه بک اند رایگان است.
هر دو مستلزم نصب، راه اندازی و هاست هستند. بر خلاف سازنده های مبتنی بر ابر مانند Wix و Squarespace، در هر دو به این نیاز دارند که سیستم مدیریت محتوا را دانلود کرده، آن را نصب کنید، هاست و خرید یک دامنه را ترتیب دهید.
هر دو قالب های ریسپانسیو ارائه می دهند. سایت های تلفن همراه دروپال می توانند در هنگام اجرا در زیردامنه بهتر عمل کنند که ممکن است بر سئو شما تاثیر گذارد. در حالی که یک سایت وردپرس موبایل به راحتی در یک دامنه اجرا می شود.
هر دو سئوی عالی دارند. این ویژگی پلتفرم نیست: بیشتر مختص توسعه دهنده است. همانگونه که اشاره کردیم دروپال می تواند پیچیده تر باشد و به این دلیل اگر به درستی کار نکرد از دست دادن سئو در آن محتمل تر است. درحالی که این کار در وردپرس کمی ساده تر انجام می شود. به طور کلی، پرداختن به جنبه های فنی سئو وردپرس سخت است. پلاگین / ماژول مانند Yoast SEO برای هر دو سیستم عامل موجود است.

wordpress or drupal

تفاوتهای دروپال و وردپرس

دروپال یک ساختار پیچیده تر در درونش دارد. امکان دارد یادگیری و عادت به آن اندکی زمان بر باشد اما قطعا گزینه مناسب برای پروژه های بزرگ و سایت های رده سازمانی است. یادگیری و استفاده از وردپرس آسان است و برای افزایش توانایی های ادمین در صورت نیاز، کبمودی در گزینه ها ندارد. به روز رسانی های نسخه به صورت متفاوتی انجام می شود. کد وردپرس قابل ارتقا است و اینکار همراه با به روزرسانی پایگاه داده به صورت یکپارچه در پس زمینه اتفاق می افتد. از آنجا که به روز رسانی های وردپرس هر چند ماه یکبار منتشر می شود، این ویژگی برای غیر توسعه دهندگان عالی است. با این وجود پلاگینها باید به طور مرتب به روزرسانی شوند. در به روز رسانی های دروپال اصلاحات جامع تری انجام می شود و چون آنها به روز رسانی کد را شامل نمی شوند، فرایند کاری بیشتری دارد. در بعضی از موارد ممکن است مجبور شوید تمام سایت را برای یک به روز رسانی مجددا طراحی کنید.
دروپال به خاطر گزارشات امنیتی معروف است، که برای سایت های بزرگتر و سایت های دولتی با بخش های متحرک ارزشمند است. برخی از سرویس های شخص ثالث تمهیدات امنیتی وردپرس را پیشنهاد می کنند، اما توجه داشته باشید که اگر به طور منظم به روز رسانی پلاگین ها را انجام ندهید، بیشتر در معرض هکرها قرار می گیرید. وردپرس دارای یک برنامه بومی برای به روز رسانی سایت شما در تلفن همراه است. دروپال این قابلیت را ندارد، اما دارای داشبورد ادمین ریسپانسیو است.
دروپال تست شده و گزارش سازی در آن انجام شده است. این به شما کمک می کند تا ببینید چه چیزی در سایت شما کارگذار است و چه جایی ظرفیت اصلاحات و بهبود را دارد. شما می توانید خدمات مشابه را برای وردپرس از طریق یک افزونه مانند Optimizely دریافت کنید که به شما اجازه می دهد تست های چندگانه، چند متغیره و A / B را در سایت خود انجام دهید.
ایجاد تم وردپرس برای DIYها آسان تر است. هر دو سیستم عامل دارای تم های استارتر فوق العاده هستند که می توانید بخرید، اما تم های دروپال مستلزم کار بیشتری برای سفارشی سازی هستند. همچنین گزینه های کمتری برای تم های استارتر مبتنی بر دروپال رایگان وجود دارد. وردپرس گزینه های متعددی دارد.

دروپال یا وردپرس؟

به طور خلاصه، مقایسه بین این دو سیستم مدیریت محتوا به دو مورد مربوط می شود: سطح مهارت و پیچیدگی پروژه شما. وردپرس طرفداران بسیاری دارد که به راحتی قابل درک است؛ یادگیری آن آسان است و پیدا کردن راه خود در آن چندان دشوار  نیست. برای هر چیزی از سایت های بازاریابی ساده گرفته تا نصب های چندگانه بزرگتر، وردپرس از لحاظ فنی آسان تر بوده و به خوبی مهندسی شده است. دروپال ویژگی های شگفت انگیزی دارد که می تواند به تناسب پیچیده ترین سایت ها افزایش یابد و در عین حال امنیت را حفظ کند.
در انتها چند سوال را مطرح میکنیم که می توانید از خودتان پرسیده و بدانید کدام پلت فرم برای شما مناسب است:

  •  در حال ایجاد چه چیزی هستید؟ اگر شما در حال برنامه ریزی برای داشتن هزاران صفحه و حجم زیاد ترافیک هستید، عملکرد سایت خود را در نظر بگیرید. دروپال می تواند سایت های فوق العاده پیچیده را پشتیبانی کند؛ وردپرس نیز می تواند، اما مراقب هزینه های کلی سرور باشید.
  •  بودجه شما چقدر است؟ با توجه به سایت شما، توسعه با دروپال می تواند طولانی تر از وردپرس باشد، که می تواند گران تر شود.
  •  می خواهید چند کاربر، مشارکت کننده یا ادمین داشته باشید؟ چند کاربر مختلف (و مجوزهای کاربر) باید داشته باشید؟ وردپرس باعث می شود که اضافه کردن تعدادی از کاربران با نقش ها و مجوز های استاندارد آسان باشد.
  •  نیازهای قالب شما چیست؟ چه تعداد محتوا می خواهید در اختیار داشته باشید و به چه تعداد قالب های مختلف نیاز دارید؟ هرچه سایت شما پیچیده تر باشد میتوانید از ویژگی های قوی که در دروپال موجود است بیشتر استفاده کنید.
  •  الزامات امنیتی شما چیست؟ آیا سطح سازمانی هستید و نیاز به اقدامات جامع امنیتی دارید؟

Leave a Reply