Skip to main content
on 17 Mar 2019 9:46 AM

لوگو تصویری چیست و برای چه اموری مناسب است؟


اساسا لوگوی تصویری نماد و ترسیمات بسیار ساده شده ای می باشد که جنبه ای از خدمات و اهداف شرکت یا محصول شما را در قالب آیکون به تصویر می کشد. این طرح ها می توانند مفهومی انتزاعی بوده و یا پدیده ای خارجی که طراحی لوگو تصویری از مشابه حقیقی آن و گاهی با تغییراتی خلاقانه صورت می‌گیرد.

لوگو های تصویری و آیکونیک رایج ترین نوع از طراحی لوگو می‌باشد که در جواب سوال "لوگو چیست؟" به ذهن خطور می کند. بخاطر شباهت زیادی که لوگوهای تصویری به هم دارند ، طراحی لوگو تصویری منحصر بفرد سخت می باشد. طبیعتا به سادگی گفتن اینکه یک ایده‌ی پیچیده در نظر می‌گیرم و سپس آن را به اشکال کوچک ذهنی تبدیل می‌کنم نیست ؛ لذا طراحی لوگوی تصویری خلاقانه و جدیدی که نمونه قبلی نداشته باشد و به خوبی هدف شرکت شما را نمایان کند نیازمند طراحی با تجربه است کهدرک مناسبی از محدودیت های مفهومی و فنی ساختن چنین لوگو تصویری داشته باشد.

 

نقاط قوت لوگو های تصویری


• لوگو های آیکونیک گیرایی بصری سریع تری نسبت به لوگوهای ترکیبی پیچیده تر دارند.
• حتی با چند بار تماس چشمی می توان لوگوی تصویری را به خاطر سپرد.
• می توان بر روی رسانه های مختلف بدون ویرایش از آنها بازتولید و استفاده کرد.
• روی رسانه های با وضوح کم قابل تشخیص می باشند ( مانند چک و فکس و ...).
• ساختن نشان تجاری از لوگو های تصویری آسان تر است (با آیکون منحصربفرد).
• برای شرکت های دانش های های نوین و عرصه تکنولوژی و استارت آپ ها مناسب می باشد.
• معمولا قابلیت بازتولید در ترکیب های رنگی مختلف را داراست.
• آیکون هارا به راحتی میتوان به نسخه ی سیاه و سفید تبدیل کرد.
• معمولا لوگوهای آیکونیک قابلیت و انعطاف استفاده در قلش انیمیشن ها را دارا هستند.
• لوگو تصویری در ابعاد کوچک یا فواصل دور نسبت به سایر انواع بیشتر قابل تشخیص است.
• قلاب دوزی و گلدوزی آیکون ها عموما ساده تر بوده و نیاز به کوک کمتری دارد.
• آیکون ها و لوگو های تصویری می توانند از لوگو های متنی جدا سازی شده و به عنوان لوگوی اصلی و مستقل استفاده شوند.

 

نقاط ضعف لوگو های تصویری آیکونیک


• طراحی آیکون منحصر بفرد مشکل است.
• نیازمند طراح لوگو و گرافیک با تجربه می باشد.
• لوگو های تصویری یا همان آیکون ها اگر خوب طراحی نشوند شبیه آیکون های کلیپ آرت (آیکون های موجود در فضای اینترنت) خواهند شد.
• همچنین در صورت عدم دقت کافی ممکن است به لوگو های مد محور دوره ای بدل شود.
• استفاده از لوگو های تصویری آیکونیک برای نهاد های عمومی مانند مدارس ، تیم های ورزشی ، نظامی و اجتماعی رایج نمی باشد (هرچند غیر ممکن نیست).
• لوگوی تصویری اغلب نیازمند یک بخش متنی است ، مگر اینکه در معرض دید وسیعی قرار گرفته و شناخته شده باشد. (مانند لوگوی کمپانی Nike) حذف بخش متنی لوگو می تواند موجب کاهش قدرت انتقال بصری پیام آن بشود.