Skip to main content

سیستم عامل اندروید یا IOS؟

آندورید گوگل و IOS اپل سیستم عامل هایی هستند که عمدتا در تکنولوژی موبایل مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها مورد استفاده قرار میگیرند. همیشه این سوال وجود داشته که اندروید یا IOS ؟ اندروید که مبتنی بر لینوکس بوده و تا حدی منبع باز است نسبت به ios بیشتر PCمانند است، رابط کاربری و ویژگی های اساسی آن قابل تنظیم تر هستند. در مقابل طراحی یکنواخت عناصر  IOS اغلب کاربرپسندتر هستند. امروزه در جهان اندروید پرکاربردترین پلتفرم گوشی های هوشمند است که توسط بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. IOS تنها بر روی دستگاه های اپل مانند آیفون استفاده میشود.
اگر به دنبال یک گوشی جدید هستید تصمیمگیری در مورد IOS یا اندروید یکی از بزرگترین تصمیماتی است که باید بگیرید. در این مقاله به بررسی دو سیستم عامل اندورید و IOS  و پرسش همیشگی کاربران مبنی بر انتخاب اندروید یا IOS میپردازیم تا تصمیمگیری را برایتان آسانتر نماییم.

اندروید یا IOS ؟

در پاسخ به سوال  “اندروید یا IOS” و بررسی این دو سیستم باید به سه موضوع دقت کنیم: اول هسته سیستم، دوم پوسته سیستم و سوم برنامه‌ها. هسته IOS همان داروین سیستم عامل مکینتاش است که سبک شده است. هسته اندروید نیز لینوکس کرنل معروف است که اختصاصی سازی شده است. اما مهمترین اختلاف این دو سیستم عامل در همین جا خود را نشان می‌دهد. سیستم عامل ابزارهای موبایل مانند هر سیستم عاملی دیگر در اصل وظیفه مدیریت درخواست‌های برنامه‌ها و کاربر و هماهنگ سازی اختصاص منابع سخت افزاری را دارد.
IOS بر خلاف اندروید برنامه‌ها را به صورت بومی Native اجرا می‌کند، اما اندروید برنامه‌ها را در بستر نرم افزاری Framework به اجرا در می‌آورد.  اجرای برنامه‌ها به صورت اجرا در بستر نرم افزاری میزان مصرف منابع سخت افزاری را بالا می‌برد. شاید به همین دلیل است که عمر باطری اندرویدها کمتر ازIOS  است و به همین دلیل در سخت افزاری ضعیفتر IOS سرعت عملکردی بالاتر نشان می‌دهد. در مجموع در زمینه بهینه بودن سیستم عامل در مصرف انرژی و به کارگیری و مدیریت منابع سخت افزاری به نظر می‌رسد IOS جلوتر است.
مسئله مورد توجه دیگر رابط کاربری است. در این زمینه هر دو سیستم عامل خوب هستند و حتی گاهی اوقات از یکدیگر کپی کرده اند. اندروید رابط کاربری با گزینه‌هایی بیشتر را فراهم می‌کند که برای کاربران عادی مشکل ساز است اما حرفه‌ای‌ها می‌پسندند ولی رابط کاربری  IOSزیبا، ساده و کاربرپسند است. به طور کلی رابط کاربری اندروید به ویژه برای تبلت‌ها مجهزتر و بهتر است اما در گوشی‌‌های موبایل IOS در این موضوع برتری دارد. در این زمینه مقایسه بین  IOS و اندروید است برنده‌ای مطلق وجود ندارد.
شاید مدتی پیش میشد این ادعا را کرد که IOS در زمینه برنامه ها بی رقیب است اما امروزه چنین نیست و بسیاری از برنامه‌های کاربردی Cross Platform ارائه شده و هم اپلیکیشن های اندروید و هم اپلیکیشن های IOS در دسترس‌اند. اگرچه تاکنون نظم اپ استور بیشتر از اندروید مارکت بوده است اما به نظر می‌رسد در این زمینه شکاف موجود خیلی جدی نیست. در مجموع در این زمینه اندورید اندکی عقب‌تر از IOS است.

در حالت کلی در پاسخ به سوال “اندروید یا IOS” میتوان گفت که اندروید در زمینه پردازش سطح پایین در مقایسه با IOS تا حد زیادی عقب‌تر است و جای بهینه سازی بسیار بالایی دارد. اگر ظاهر سیستم عامل برای شما مهم است هر دو سیستم عامل خوب و کارامد هستند. اما پوسته  IOS ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد و اندروید پیچیده‌تر است و کاربر عام آن را نمي‌پسند. در هر دو سیستم عامل انتخاب‌هایی عالی برای برنامه‌های رایگان و پولی دارید و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد. اپل در کیفیت حرف اول را میزند ولی دامنه خرید اندرویدها به خصوص در تلفن همراه از لحاظ قیمت، مارک و برند وسیع‌تر است و انتخاب آزادانه طرح و مدل را برایتان آسانتر میکند.

Leave a Reply