Skip to main content

بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو

برای هر وب مستری آگاهی و شناخت کافی از اصول اولیه و پایه بهینه سازی وب سایت امری ضروری است، چرا که سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو یکی از عوامل کلیدی برای یافته شدن توسط بازار هدف در موتورهای جستجو است. همچنین این بهینه سازی تک مرحله ای نبوده و به صورت فرایندی مداوم مستلزم نوعی نظارت و حتی تنظیم و اصلاح هنگام توسعه بیشتر وب سایت می باشد. مسائل زیادی در نحوه کار موتورهای جستجو وجود دارد که باید در بهینه سازی وب سایت مورد توجه قرار گیرد. “Crawler” خزنده های موتور جستجو پس از بازدید از وب سایت، محتوای هر یک از صفحات با لغات کلیدی به کار رفته درون محتوا را بررسی میکنند تا محل قرارگیری وب سایت را در رتبه های موتور جستجو تعیین نمایند. این کرولرها ارتباط هر صفحه با محتوا را ارزیابی میکنند و هر چه محتوا مرتبط تر باشد شانس بیشتری برای قرارگیری وب سایت در نتایج بالای جستجو برای لغت کلیدی خاص وجود دارد.
باید از بهترین لغات کلیدی در راستای بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو استفاده کنید. لغات کلیدی اصلی برای ایده آل ترین بهینه سازی وب سایت، لغات کلیدی ای هستند که بیشترین ارتباط را با محتوای صفحه یعنی متن و تصاویر همراه با Alt Tags صفحه دارند.

سئو و بهینه سازی وب سایت

تمام فرایند بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو هم سئو درون سایت و سئو برون سایت را در نظر میگیرد. سئو درون سایتی یا On-Site SEO بخش پایه ای و ضروری بهینه سازی است که قبل از هر اقدام دیگری باید به طور کامل و اصولی انجام شود تا فرایند بهینه سازی برون سایتی به مراتب ساده تر گردد. سئو درون سایت شامل بهینه سازی مجموعه فاکتورهایی است که مستقیما از درون وب سایت قابل کنترل هستند که به عنوان مثال شامل انتخاب عنوان ها و زیر عنوان های مناسب، متا تگ ها، URLهای استاندارد، استفاده از attribute های مناسب در تگ های HTML، ارتباط لینکی صفحات داخلی، ایجاد دسترسی آسان به تمام بخش های وب سایت، سرعت لود مناسب صفحات و طراحی ریسپانسیو میشود. سئو سئو برون سایتی یا Off-Site به خصوص در لغات کلیدی رقابتی از اهیمت ویژه ای برخوردار است. سئو برون سایت شامل مجموعه فعالیت هایی است که از بیرون برای اعتبار بخشی یک وب سایت انجام می شود. تمام کارهایی که باعث می شود گوگل بیشتر به وب سایت شما و محتوای آن اعتماد کند و در نتیجه امتیاز بیشتری به آن بدهد.
لینک سازی اصلی ترین فعالیتی است که در این راستا و برای بهینه سازی وب سایت انجام می گیرد. هر لینک خارجی از سایر وب سایت ها به وب سایت شما یک رای محسوب می شود که اصطلاحا به آن “بک لینک” گفته میشود. هر چه تعداد بک لینک های شما بیشتر باشد رتبه بهتری خواهید داشت. البته همه بک لینکها ارزش یکسانی ندارند. شاید یک لینک از یک وب سایت معتبر ارزش بیشتری از صدها لینک از وب سایت های کم اعتبارتر داشته باشند. در حالت کلی میتوان گفت که هرچه وب سایتی که به شما لینک می دهد مرتبط تر و معتبرتر باشد ارزش رای آن بیشتر خواهد بود.

ایجاد یک سایت مپ XML برای موتورهای جستجو

ایجاد فایل Sitemap.xml برای موتورهای جستجو حائز اهمیت است که فهرستی از URLهای موجود در وب سایت است. این سایت مپ Crawlerهای موتور جستجو را در مسیرشان هدایت میکند. چه یک وب سایت کوچک و چه وب سایتی بزرگ داشته باشید همیشه توصیه میشود که سایت مپ XML را ایجاد کنید چراکه برای سئو و بهینه سازی وب سایت نیز کاری مفید بوده و با رشد وب سایت، سایت مپ نیز همراه با آن رشد میکند. میتوانید از سایت مپ برای ارائه اطلاعات ابرداده در مورد انواع محتوای ویژه درون صفحات وب سایت مانند ویدئو، تصاویر و محتوا به موتورهای جستجو استفاده کنید.

Leave a Reply