Skip to main content

سیستمهای مدیریت محتوا(CMS)

سیستمهای مدیریت محتوا(CMS)


سیستم مدیریت محتوا یک برنامه رایانه‌ای است که امکان انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا را از طریق یک رابط مرکزی فراهم می‌کند. سیستمهای مدیریت محتوای متعددی برای راه اندازی وب سایت ها وجود دارد که هرکسی باید با توجه به نیازهای خود یکی ازآنها را انتخاب نماید. برخی از این سیستم ها رایگان بوده و کاربری آنها نیز بسیار ساده میباشد که در ادامه مطرح شده اند.

 

 

سیستم مدیریت محتوا دقیقا چیست؟


در ساده ترین عبارت، سیستم مدیریت محتوا یک بسته نرم افزاری است که خلق، انتشار، توزیع، سازمان دهی و مدیریت محتوای آنلاین را سهولت میبخشد. همانگونه که در ادامه خواهید دید سیستم مدیریت محتوا بسیار شبیه به نرم افزار پردازش کلمه مانند ورد ماکروسافت است. یک سیستم مدیریت محتوا نه تنها ساختار چگونگی ارائه اطلاعات را از قبیل مقاله ها، ویدئو،عناصر طراحی و تصاویر را خلق میکند، بلکه تمام ابزار لازم را برای پرترافیک سازی یک وب سایت ارائه میدهد. یک سیستم مدیریت محتوا از طریق ارائه ابزارهای لازم برای خلق محتوا، انتشار محتوا و درنهایت آرشیو و ذخیره محتوا، به ویرایشگر وب کمک میرساند. بسته به نیازهای مشتری و نیروی انسانی سیستم مدیریت محتوا را میتوان جهت استفاده توسط یک وب مستر بسیار تکنیکی طراحی کرد و یا بسیار ساده و بصری باشد که حتی اکثر ویرایشگران مبتدی نیز بتوانند به طور موثر از آن استفاده نمایند.

 

 

مقایسه سیستم های مدیریت محتوا

سیستمهای مدیریت محتوا

 

وردپرس (WordPress)

 

مشکلات

  1.  برای پروژه های تجارت الکترونیکی پیشرفته یا منظم نامناسب است. بنابراین امکان دارد که برای مشتری (با توجه به تقاضا) کافی نباشد.
  2.  برای سایت های سفارشی با مشخصه های پیچیده ایجاد شده توسط کاربر مناسب نمیباشد.
  3.  برای فایل های رسانه ای بزرگ مناسب نیست.
  4.  امکان دارد پلاگین ها با به روزرسانی شکسته شوند.( بنابراین تعمیر و نگه داری بیشتری برای سایتهای وردپرس با پلاگین ها لازم است.)


مزایا

  1. مناسب برای محتوای ساده سایت ها، بلاگ ها و سایتهای حرفه ای استاندارد اطلاع رسانی.
  2.  سریع در تنظیم و برپایی سایتها
  3.   پشتیبانی اجتماع بزرگی از آن و به روزرسانی کد 
  4.   استفاده گسترده در سراسر وب و منبع باز 
  5.  مناسب برای تجارت های الکترونیک بسیار ساده ( 1 الی 3 محصول)
     

 

طراحی فروشگاه آنلاین (Magento)

 

مشکلات

  1.  بزرگ، آهسته و مصرف بسیار زیاد منبع. بر روی سرور میزبان مشترک بسیار آهسته اجرا میشود و نیاز به میزبان مجازی با اختصاصی دارد.
  2.  تنها ویژگی های استاندارد رایگان میباشند و برای اکثر ویژگی های قوی هزینه اجازه استفاده سالانه وجود دارد.
  3. سفارشی کردن یک محصول و صفحات پرداخت با ویژگی های مانند انتخاب کشویی ممکن نیست.


مزایا

  1.  راه حل تجارت الکترونیک منبع باز
  2.  دارای ویژگی های متعدد قدرتمند با عملکرد پیش فرض
  3.  قابلیتهای عالی بهینه سازی موتور جستجو
  4.  از زبان های گوناگون ( یعنی بومی سازی) پشتیبانی میکند.
  5.  با فروشنده های حمل و سیستمهای پرداخت متعدد کار میکند.
     

 

دروپال

 

مشکلات

  1.  بهترین گزینه کاربر پسند مدیریت محتوا نیست. بسیار پیچیده بوده و هر مشتری که آن را بخواهد باید اول کاملا آنرا مطالعه نماید.
  2.  برای وب سایتهای تجارت الکترونیک ایده آل نیست. با وجود اینکه ادغام ماژول تجارت الکترونیک را مقدور میسازد.
  3.  فرم های سفارشی سازی مشکل ساز است. نمای پیش فرض توصیه میگردد.
  4.  اطلاعات ارسال شده توسط فرم ها در پنل ادمین از طریق پیش فرض ذخیره نمیشود. به ایمیل ادمین مرتبط ارسال میشود.
  5.  دشواری یادگیری برای توسعه دهنگان که با آن اشنایی ندارند وجود دارد.


مزایا

  1. منبع باز و استفاده گسترده
  2. تنظیم و برپایی سریع
  3. برای سایت های ساده اطلاع رسانی و سایت های شرکتی
  4.  جامعه گسترده از توسعه دهندگان که پشتیبانی و نوآوری میکنند.
  5. ماژول ها و تعمیم های بسیار که این امکان را فراهم میکند سایت برای هر عملکردی ساخته شود.
     

 

سیستمهای مدیریت محتوای هسته اختصاصی (راهکار)

 

مشکلات

  1.  ساخت سفارشی دارد که زمان بیشتری را برای توسعه طول میکشد.
  2.  با اینکه در یک قالب منبع باز ساخته شده است، برای استفاده عموم اینگونه نیست.
  3.  توسعه دهندگان بیرونی با back-end آشنایی ندارند بنابراین دشواری یادگیری وجود دارد.


مزایا

  1.  سریع ، قدرتمند و مقیاس پذیر.
  2. بهترین سیستم مدیریت محتوای کاربرپسند.
  3.  می تواند تعداد وسیعی از سوالات پایگاه داده را فورا اداره نماید.
  4.  بسیار عالی برای وب سایتهای اطلاع رسانی، سایتهای شبکه اجتماعی پیچیده یا سایتهای تجارت الکترونیکی سفارشی.
  5.  بهترین راه حل برای اجرای سیستم های بسیار لود شده ( شبکه های اجتماعی، سایتهای محتوای، پورتال های اطلاع رسانی و ...).

 


نتیجه

مشکلات دیگر سیستم مدیریت محتوا علاوه بر موارد ذکر شده به شرح زیر میباشد:

 

نیاز به استفاده از پلاگین ها یا اشخاص ثالث اضافی


حتی زمانیکه سفارشی سازی امکان پذیر است، اغلب نیازمند پلاگین ها و اشخاص ثالث اضافی میباشد.

 

این سیستم ها از لحاظ سفارشی سازی محدود هستند


مسئله اصلی این است که این سیستم ها از لحاظ سفارشی سازی محدود هستند. این سیستمها تنها راه حل های خوبی برای مشتریانی هستند که پول خیلی زیادی ندارند و هم چنین یک وب سایت بسیار ساده با عملکردهای اصلی و پایه میخواهند. هر مشتری که تمایل به داشتن راه حلهای آنلاین بسیار سفارشی دارد باید با سیستم همراه گردد چراکه سیستم ما جهت استفاده پذیری مقیاس پذیر میباشد.

 

ما از ویژگی های آن اگاهی داریم


تیم ما این سیستم را ساخته است، بنابراین آگاه از تمام ویژگی های آن هستیم و از نظر آموزش و عیب یابی مهارت بیشتری داریم.

 

توسط اشخاص ثالث توسعه داده میشوند

در سفارشی سازی ویژگی هایی که مشتریان مایل به عمل در خارج از تنظیمات استاندارد هستند، محدودیت وجود دارد.

 

حفظ و نگه داری می تواند مشکل و زمان بر باشد


ما آشنایی زیادی با این سیستم ها نداریم، بنابراین توسعه، عیب یابی و تنظیمات آینده زمان بیشتری طول میکشد.

 

ما محدود به پلاگین ها یا شخص ثالث نیستیم


ما از لحاظ سفارشی سازی محدود به پلاگین ها یا کدگذاری شخص ثالث نیستیم، میتوانیم سیستم مدیریت محتوا را در روش های بسیار جدید و خلاقانه سفارشی نماییم.

 

امکان بیشترین مقیاس پذیری حرکت روبه جلو را فراهم میکند


سیستم ما یک راه حل بسیار بهتر برای کسب و کارهای انلاینی است که تغییر مدل کسب و کار و سایت خود را اغلب در طول زمان پیش بینی می کنند. این یک مدل بهتر برای سرمایه گذاری های جدید کسب و کار است، جاییکه مشتریان بودجه های اغازی مناسبی دارند که امکان مقیاس پذیری حرکت روبه جلو را فراهم میکند.