Skip to main content
مقالات

معماری سایت و عوامل موفقیت موتور جستجو

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

معماری سایت و عوامل موفقیت موتور جستجو

موتورهای جستجو مهمترین پیش برنده ترافیک سایت ها هستند و به این دلیل است که بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بسیار حائز اهمیت است. معماری وساختار یک سایت نحوه یافتن و به نمایش گذاشتن محتوای مربوط به سایت را تعیین میکند و اینکه آیا یک موتور جستجو موضوع سایت را به درستی فهمیده است یا خیر. عنصری مهم در ساختار سایت انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و خدمات هاستینگ صحیح است. برای بسیاری از وب سایت ها دروپال میتواند بهترین گزینه برای CMS باشد.

همانگونه که در مقاله های پیشین بیان شده است، عوامل موثر بر رتبه بندی موتور جستجو در سه گروه دسته بندی میشود. اولین مورد بهینه سازی موتور جستجو بر روی صفحه است و معماری سایت نیز در این گروه قرار میگیرد. یک معماری سایت صحیح تلاش های بهینه سازی را شکوفا میکند درحالیکه عکس این موضوع مانعی بزرگ در مسیر این تلاش ها است. موتورهای جستجو ربات هایی برای بررسی وب سایت ها دارند که با سرعت فوق العاده ای از صفحه ای به صفحه دیگر رفته و مانند خوانندگان بسیار سریع عمل میکنند. این ربات ها کپی هایی از صفحات گرفته و این کپی ها را به نام ” ایندکس” ذخیره میکنند که مانند کتابی قطور از هر سایتی است. هنگامیکه کسی در وب در حال جستجو است موتور جستجو این کتاب را بررسی کرده و تمام صفحات مرتبط را می یابد. سپس صفحه ای را که درنظرش بهترین پاسخ به جستجوی انجام شده است در اولین رتبه نشان میدهد.
هرچه ساختار سایت بهتر باشد، شانس بهتری برای رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو وجود دارد. هر وب سایتی معماری خاص خود را دارد که میتواند ساختاری دقیق وکارامد و یا ساختاری با صفحات نامنظم و آشفته باشد. این ساختار مهمترین جنبه عملکرد SEO سایت است، چراکه ساختار خوب یک سایت به معنی تجربه عالی کاربر است و هرچه یک سایت برای کاربر جذاب تر باشد برای موتورهای جستجو نیز جذاب تر خواهد بود.
الگوریتم گوگل از اطلاعات حاصل از جستجوکننده ها برای رتبه بندی سایت استفاده میکند. اگر سایت شما CRT ضعیف و زمان توقف اندکی داشته باشد، عملکرد خوبی در صفحات نتایج موتور جستجو نخواهد داشت. در مقابل، هنگامیکه یک کاربر، سایت مورد علاقه و مورد توجه خود یعنی یک سایت با ساختار خوب را بیابد، صفحه را ترک نکرده و زمان توقف در صفحه نیز بیشتر میشود. که هردوی این عوامل منجر به رتبه بندی های بالای موتور جستجو میگردد.
ساختار خوب سایت الزامی بسیار مهم برای بهینه سازی موتور جستجو است که هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو امکان یافتن آسان محتوای درون سایت فراهم میکند. ساختار باید به خوبی طبقه بندی شده و صفحات درون آن تنها به صفحات دیگر با موضوع مشابه لینک داده شود. استفاده از URL  های صحیح برای صفحات درون سایت نیز شانس بازگشت دوباره و ترافیک بیشتر را افزایش داده و موجب بالا رفتن رتبه در موتور جستجو میگردد.

Leave a Reply