Skip to main content
مقالات

نکات طراحی لوگوی حرفه ای

By دسامبر 10, 2020مارس 27th, 2021No Comments

نکات طراحی لوگوی حرفه ای

برای هر نهاد مهمی، روند طراحی لوگوی حرفه ای مستلزم بررسی دقیق، برنامه ریزی سیستماتیک و خلاقیت زیادی است. به عبارت دیگر، نمی توان به راحتی لوگویی حرفه ای طراحی کرد. در صورتی که فکر می کنید طراحی لوگوی حرفه ای پروسه آسانی است، کاملا در اشتباه هستید. در ابتدا باید گفت، یک لوگو فقط ترکیبی از رنگ، فونت و متن فانتزی نیست، بلکه هویت برند هست و حتی می توان گفت لوگو نسبت به نام برند بیشتر قابل شناسایی است!

اگر چنین است، چگونه می توان لوگوی حرفه ای و معتبر طراحی کرد؟ در این مقاله، به نکات طراحی لوگوی حرفه ای می پردازیم.

نکات طراحی لوگوی حرفه ای

۱‍. هنگام طراحی لوگو از ساده بودن آن اطمینان حاصل کنید.

موضوع این است که لوگو میدان آزمایش مهارت های تصویرسازی و تایپوگرافی شما نیست. بلکه بیشتر آزمودن دانش طراحی تان است. برای روشن تر شدن این مسئله نگاهی به لوگوی نایک داشته باشیم:

نکات طراحی لوگوی حرفه ای

اغلب اوقات، لوگو حتی نیازی به عنوان یا نام برند ندارد. با نگاه به این لوگو می دانیم که لوگوی نایک است! می توانند از آن در تابلوها و مقاله ها استفاده کنند بدون اینکه نیازی به اشاره به نام برند باشد و بااین حال به هویت برند لطمه ای وارد نمی شود. این یعنی سادگی!

تشخیص دادن لوگوی پیچیده، دشوار است و در جذب مخاطب موفق نمیشود. “لوگو یک نماد است، نه بیانیه” پس سادگی آن باید حفظ شود.

برای آشنایی بیشتر با ماهیت برند و لوگو مقاله ما در موضوع  (“برند و برندینگ” برند فراتر از یک لوگو) را مطالعه نمایید.

۲. لوگویی طراحی کنید که مخاطبان مختلف را جذب کند.

در مورد هر طرح، هنر و یا نوشته ای، انعطاف پذیری و سازگاری نقش مهمی در موفقیت آن دارد. به عبارت دیگر، نیاز به پویایی است نه ایستایی. نداشتن انعطاف در طراحی لوگوی حرفه ای منجر به پیشرفت و یا نوآوری نمی شود و وقتی نوآوری می میرد، طراحی نیز می میرد.

طراحی لوگو باید پویایی داشته باشد. پویایی لوگو به معنای تغییر هفتگی آن نیست، بلکه باید رویکرد انعطاف پذیری داشته باشد. شرکت ها انتظار دارند طراحی لوگوی آنها طیف متنوعی از کاربران را جذب کند. با چنین تنوعی، مخاطبان مجبور به داشتن سلیقه و ترجیحات مختلفی هستند. لوگوی بدون انعطاف در طراحی لوگوی حرفه ای راهی ندارد.

۳. اطمینان حاصل کنید طراحی لوگوی شما تطبیق پذیر است.

تطبیق پذیری در طراحی لوگوی حرفه ای بسیار مهم است. اگر لوگوی شما چنین است که بر روی پوستر خوب به نظر می رسد، اما در لیوان قهوه جلوه خوبی ندارد، محبوبیتی به دست نخواهید آورید. علاوه بر این، اگر لوگوی شما محدود به یک طرح رنگی باشد، نمی توان آن را لوگوی خوب دانست. به این معنی که لوگو باید خوب به نظر رسد، حتی در صورتی که به صورت سیاه و سفید یا مجموعه ای از رنگ ها نشان داده شود نه بخشی از طرح اصلی یا واقعی.

برای مثال، به لوگوی اپل توجه کنید که از برترین لوگوهای جهان است. لوگوی اپل بدون در نظر گرفتن طرح رنگ نیز خوب به نظر می رسد. این نشان دهنده تطبیق پذیری در طراحی لوگو است!

نکات طراحی لوگوی حرفه ای

۴. تقلید نکنید، الهام بخش باشید – لوگوی منحصر به فردی را طراحی کنید.

این مورد یکی از مواردی است که اغلب بر آن تاکید میشود ولی به ندرت رعایت می شود. لوگو چگونه به عنوان هویت برند مشهور می شود؟ ساده است! با قابلیت شناسایی منحصر به فرد. باز هم، به لوگوی اپل برگردیم. برای برجسته بودن، سیب نماد بسیار خوبی است چراکه مفید و بدون مواد شیمیایی و کاملا سالم برای شما است. اکنون نگاهی از بیرون به آن داشته باشیم:

نکات طراحی لوگوی حرفه ای

همانطور که می بینید، تغییر جزئی، اپل گمنام را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین تصاویر لوگوی امروز کرده است! این مورد به وضوح نحوه منحصربه فرد بودن را نشان می دهد: هدف، زیاد تلاش کردن نیست بلکه تفکر خارج از چهارچوب های معمول و تبدیل چیزهای مادی به الگوهای منحصر به فرد هست. که در واقع آزمون واقعی توانایی های خلاق شماست.

۵. اطمینان حاصل کنید طرح لوگو شما حرفی برای گفتن دارد.

هر لوگو حرفی برای گفتن دارد. در صورتی که طراحی لوگو را فقط یک اثر هنری یا الگوی خطوط و یا متنی مشاهده کنید، نمیتوانید به معنی عمیق لوگو پی ببرید. در حالت ایده‌آل، لوگو دو حرف برای گفتن دارد: که یکی “واضح” و دیگری “پنهان” است. مشتریان از شما یک لوگوی شگفت انگیز و عالی می خواهند. اساسا، در صورتی که بتوانید به مشتریان خود نشان دهید لوگویی که طراحی کرده اید، اثر هنری نیست، بلکه تفکر عمیق و ایدئولوژی دقیقی در پشت آن نهفته است، لوگو را دوست خواهند داشت، حتی اگر خیلی ساده  باشد.

نکات طراحی لوگوی حرفه ای

به لوگوی تویوتا توجه کنید. این لوگو فقط سه بیضی مجزا با “TT” فانتزی نیست. به عقیده تویوتا، هر یک از سه بیضی معنای خاص خود را دارد. بیضی مرکزی (همپوشانی) نشان دهنده ایمان و اعتماد بین شرکت و مشتریان آن است، در حالی که بیضی بیرونی (پیرامونی) نمایانگر طرح توسعه جهانی تویوتا است. فضای معکوس که مکمل بیضی پیرامونی است نشان دهنده گستره نامحدود شرکت است و کل لوگو، با هم، نشان دهنده یک فرمان است که، مسلما، نماد اتومبیل است.

در مقاله بعدی به بررسی سایر نکات در طراحی لوگو میپردازیم.

Leave a Reply