Skip to main content

leadership skills

رهبران موفق ویژگی ها و خصوصیات خاصی داشته و اهمیت مهارت های رهبری آگاه هستند. دو حوزه مهم در رشد و توسعه فردی در مهارت های رهبری و موفقیت در آن بسیار اساسی هستند؛ “اعتماد به نفس و یک نگرش مثبت”. افراد با اعتماد به نفس الهام بخش هستند و همه مردم تمایل دارند که با این افراد در ارتباط باشند؛ افرادی که به خود و آنچه که انجام میدهند باور دارند. علاوه بر این اگر یک فرد مثبت و خوش بین هستید که همیشه در هر شرایطی تلاش به انجام بهترین دارید، انگیزه دهی به افراد نیز برای انجام بهترین عملکردشان برایتان اسان خواهد بود. در این بین آشنایی با مهارت های ارتباطی نیز بسیار سودمند خواهد بود. در ادامه علاوه بر این دو مورد به سایر مهارت های رهبری اشاره میکنیم.

مهارت های رهبری

اعتماد به نفس: اعتماد به نفس از مهمترین مهارت های رهبری بوده و با تسلط بر مهارت ها و موقعیت های مهم ساخته میشود. یکی از بهترین روش های بهبود اعتماد به نفس آگاهی از تمام چیزهایی است که تاکنون به آن دست یافته اید.

نگرش مثبت: یک طرز فکر مثبت نیز با رهبری قدرتمند مرتبط است. البته مثبت بودن تنها به معنی داشتن یک چهره خوشحال نبوده ولازم است تا یک احساس قوی از تعادل توسعه داده شود. به خاطر داشته باشید که مشکلات همیشه روی میدهند، نحوه برخورد شما با مشکلات است که تفاوت ایجاد میکند. افراد مثبت به طور واقع بینانه با شرایط برخورد میکنند تا برای ایجاد تغییرات لازم جهت غلبه بر مشکلات اماده باشند. از طرفی دیگر افراد منفی مشکلات را به استرس و فشار شرایط ربط میدهند که منجر به ترس، نگرانی، اضطراب، عصبانیت و شکست میگردد. تکنیک های مدیریت استرس شامل استراحت کافی، آرامش و خواب و همچنین ورزش بهترین روش های از بین بردن احساسات و افکار منفی هستند. شناخت الگوهای فکری خود و یادگیری شناسایی و حذف افکار منفی بسیار مهم هستند.

هوش هیجانی: معمولا به اصطلاح هوش هیجانی با عناوینی همچون ” مهارت های احساسی، کاراکتر و یا مهارت های ارتباطی” اشاره میشود. در میان مهارت های رهبری ایده های جدیدتر هوش هیجانی EQ درک دقیقتری از نوع خاصی از استعداد انسان را ارائه میدهد. EQ توانایی تشخیص احساسات خود و دیگران و مدیریت آن احساسات جهت ایجاد روابط مستحکم است. یادگیری توسعه ” همدلی ” و تمرین مهارت گوش دادن در هوش هیجانی مهم و ضروری است. تمام این موارد در درک دیدگاه دیگران به شما کمک خواهد کرد.

leadership skills

رهبری تحول گرا: رهبری تحول گرا نوعی سبک رهبری است که در آن رهبران چشم انداز الهام بخشی از آینده خلق کرده، جهت رسیدن به آن چشم انداز در افراد خود ایجاد انگیزه کرده و انجام موفقیت آمیز تمام وظایف را مدیریت میکنند. در ادامه به بررسی این ابعاد می پردازیم:

  • ارائه چشم اندازی جذاب از اینده: این از مهارت های رهبری است که تصویر و چشم اندازی جذاب و تاثیرگذار از اینده خلق کند و آن را به روشی که به افراد تحت رهبری اش الهام بدهد، ارائه نماید. بخش نخست برای انجام این مهم، داشتن دانش کامل از حوزه فعالیتتان است. علاوه بر این استفاده صحیح از تکنیک های آنالیز استراتژیک میتواند کمک کند تا نگرش های کلیدی را که نیاز دارید به دست آورید. با این ابزارها قادر خواهید بود که چالش های پیش رویتان را یافته و گزینه های موجود را شناسایی کنید. در انجام این کار به بهترین نحو، میوانید از تکنیک های تصمیم گیری و اولویت بندی بهره ببرید.
  • انگیزه دهی به افراد جهت دستیابی به چشم انداز: این مسئله کاملا مرتبط با ساخت و ارائه یک چشم انداز است. شما به عنوان یک رهبر باید این توانایی را داشته باشید تا افرادتان را متقاعد به پذیرفتن اهداف تعیین شده خود نمایید. بر کار گروهی تاکید کنید و به یاد داشته باشید که زمانیکه افراد با یکدیگر همکاری میکنند، میتوانند به نتایج شگفت انگیزی دست یابند. برای یک رهبری موثر و کارامد با پیوند عملکرد و اهداف تیمی میتوانید از ” مدیریت توسط اهداف MBO” و ” شاخص های عملکرد کلیدی KOIs” بهره ببرید.
  • الگوی خوبی باشید: رهبران خوب خود الگویی برای اطرافیان هستند. آنها به آنچه که میگویند عمل میکنند. این رهبران قابل اعتماد بوده و صادق هستند. زمانیکه نیاز باشد در کارهای روزانه شرکت میکنند و همیشه در جریان تمام امور سازمان هستند. یک رهبر خوب تنها در دفتر خود نشسته و دستور نمیدهد، بلکه ارزش ها و عملکردی را که از تیمش انتظار دارد خود به تصویر میکشد. مدیران موثر و کارامد با تعیین دقیق انتظارات خود مدیریت میکنند. زمانیکه تمام افراد بدانند چه انتظاری از آنها میرود، رسیدن به عملکرد بالا آسانتر خواهد شد.

Leave a Reply