Skip to main content
مقالات

تبلیغات آنلاین CTR یا نرخ کلیک چیست؟

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

click through rate

CTR به نسبت کاربرانی که بر روی یک لینک خاص کلیک میکنند به تعداد کل کاربرانی که از یک صفحه، ایمیل و یا تبلیغات دیدن میکنند گفته میشود. معمولا از CTR برای اندازه گیری موفقیت یک کمپین تبلیغاتی آنلاین برای یک وب سایت خاص استفاده میشود. نخستین نمایش آنلاین آگهی در سال 1994 برای AT&T در وب سایت HotWired به نمایش درآمد که نرخ کلیک آن تقریبا 44 درصد بود. هدف نرخ کلیک این است که بتوان نسبت کلیک به نمایش را برای تبلیغات آنلاین و ایمیل مارکتینگ اندازه گیری نمود. به طور کلی نرخ کلیک بالا بیشترین تاثیر بازاریابی را بر روی کمپین ها و جذب افراد به وب سایت شما دارد.

گوگل تعداد کلیک هایی که بر تبلیغات شما می شود را می شمارد و سپس به ازای هر کلیک از شما پول می گیرد. همچنین گوگل تعداد اثر گذاری ها (Impressions) را نیز می شمارد. اینها اعدادی هستند که نشان می دهند تبلیغ شما چند بار در جستجوها برای کلمه کلیدی مشخص نشان داده شده است.
اگر شما تعداد کلیک ها را بر تعداد تاثیرگذاری ها تقسیم کنید، عددی که به دست می آید نشان دهندۀ نرخ کلیک شما یا همان CTR است. این آمار نشان دهندۀ درصد افرادی است که از طریق کلیک کردن تبلیغ شما به صفحۀ وب سایت تان مراجعه کرده اند. نرخ کلیک به تعداد کلیک شدن روی تبلیغ تقسیم بر کل نمایش گفته می شود. حال اگر این مقیاس را بخواهیم به درصد تبدیل کنیم آن را در 100 ضرب می کنیم. به عنوان مثال اگر یک بنر 100 بار نمایش داده شده و یک کلیک دریافت کرده است، درصد نرخ کلیک آن 1% خواهد بود.

calculating-click-through-rate

CTR و PPC

هنگامیکه یه آگهی PPC میسازید، به این آگهی یک امتیاز کیفی داده میشود. این امتیاز یکی از عواملی است که گوگل از آن برای تصمیم گیری در مورد نمایش یا عدم نمایش آگهی در یک قیمت خاص استفاده میکند. اگر امتیاز کیفی شما پایین باشد مستلزم پرداخت بیشتری برای نممایش تبلیغات خود خواهید بود. یکی از عواملی که در تعیین امتیاز کیفی در نظر گرفته میشود CTR یا همان نرخ کلیک است. در اکثر موارد نرخ کلیک 2 درصد بسیار موفق به شمار می آید. اگر 1 درصد CTR را به دست آورد قابل قبول است. ولی در صورتیکه پایین تر از این مقدار باشد باید پرداخت بیشتری را انجام دهید.

چرا CTR مهم است؟

  •  CTR بالاتر منجر به کاهش هزینه های پرداخت به ازای کلیک میشود.
  • CTR بالاتر امتیاز کیفی بالاتر کلمات کلیدی را تضمین میکند. (اهمیت لغات کلیدی در مقاله مربوط به PPC مطرح شده است.)
  •  هرچه CTR بالاتر باشد، احتمال تبدیلات و نرخ تبدیلات بهبود یافته نیز بیشتر است.

امروزه تبلیغات آنلاین مدرن فراتر از نمایش بنرها رفته است. موتور جستجوهای مشهور مانند گوگل به تبلیغ کنندگان این اجازه را می دهند تا تبلیغات را کنار نتایج جستجوهای این موتورهای جستجو به نمایش در بیاورند. این تبلیغات شامل لینک ، متن، تلفن، آدرس و یک صفحه نمایش محصولات می تواند باشد. به علاوه این گونه تبلیغات به کسانی نمایش داده می شود که به دنبال آن محصول هستند و برای پیدا کردن محصولی خاص در این موتورها جستجو می کنند. اینگونه تبلیغات مانند بنرهای تبلیغاتی به تمام کاربران نمایش داده نمی‌شود. که این موضوع خود باعث افزایش CTR می شود. زیرا اینگونه تبلیغات در تعیین کاربران هدفمند عمل می کنند. اینگونه تبلیغات به شکل Pay Per Click هستند.

Leave a Reply