Skip to main content
مقالات

انواع سیستم های تصمیم یار DSS

By دسامبر 7, 2020مارس 27th, 2021No Comments

انواع سیستم های تصمیم یار DSS

انواع سیستم های تصمیم یار DSS

سیستم های تصمیم یار DSS نوعی سیستم اطلاعاتی کامپیوتری هستند که از فعالیت های تصمیم گیری پشتیبانی می کنند.

DSS سیستم و زیرسیستم تعاملی مبتنی بر کامپیوتر است که برای کمک به تصمیم گیرندگان فناوری های ارتباطات، داده ها، اسناد، دانش و یا مدل ها برای انجام وظایف پردازش تصمیم گیری طراحی شده است.

کاربردهای سیستم های تصمیم یار

سیستم تصمیم یار ممکن است اطلاعات را به صورت گرافیکی ارائه کند و یا یک سیستم متخصص یا هوش مصنوعی (AI) باشد. این سیستم، با هدف کمک به مدیران اجرایی یا دیگر گروه های دانش روز طراحی می شود.

مزایای سیستم های تصمیم یار

اطلاعاتی که برنامه تصمیم یار جمع آوری و ارائه می کند شامل دسترسی به تمام دارایی های اطلاعاتی، از جمله:

  1. منابع داده های ارتباطی؛
  2. ارقام داده های مقایسه ای؛
  3. ارقام پیش بینی شده براساس داده یا پیش فرض های جدید؛
  4. پیامدهای جایگزین های مختلف تصمیم‌ گیری با توجه به تجربه قبلی در یک زمینه خاص

انواع سیستم های تصمیم یار مختلفی وجود دارد که می توان در پنج دسته طبقه بندی کرد.

انواع سیستم های تصمیم یار

 DSS ارتباط محور

گروه هدف بیشتر DSS های ارتباط محور، تیم های داخلی از جمله شرکا و همکاران است.

هدف این سیستم های تصمیم یار، کمک به برگزاری جلسه یا همکاری با کاربران است. رایج ترین تکنولوژی استفاده شده برای راه اندازی این DSS ، سرور وب یا کلاینت است.

نمونه هایی از انواع سیستم های تصمیم یار ارتباط محور شامل چت و نرم افزارهای پیام رسان فوری، همکاری آنلاین و سیستم های نت میتینگ می باشد.

 DSS داده محور

گروه هدف اغلب DSS های داده محور مدیران، کارکنان و همچنین تامین کنندگان محصولات / خدمات هستند. که برای جستجو از یک پایگاه داده به منظور جستجوی پاسخ های خاص برای اهداف خاص استفاده می شود.

این سیستم از طریق یک سیستم فریم اصلی، لینک کلاینت/سرور یا از طریق وب کار می کند. نمونه هایی از انواع سیستم های تصمیم یار داده محور شامل پایگاه داده های مبتنی بر کامپیوتر دارای یک سیستم جستجو برای بررسی میباشد. (شامل ترکیب داده هایی جهت افزودن به پایگاه داده های موجود).

 DSS سند محور

DSS های سند محور رایج تر بوده و در پایگاه های گسترده ای از گروه های کاربری مورد استفاده قرار می گیرند. هدف چنین DSS ای جستجو در صفحات وب و پیدا کردن اسناد در مجموعه خاصی از کلمات کلیدی یا شرایط جستجوست.

تکنولوژی معمولی برای راه اندازی چنین DSS ای، از طریق وب یا یک سیستم کلاینت / سرور است.

DSS دانش‌محور

DSS دانش محور یا پایگاه دانش، برنامه ای جامع است که طیف وسیعی از سیستم هایی را پوشش میدهد که کاربران داخل سازمان را پوشش می دهند، بااین حال می تواند سایر افرادی که در تعامل با سازمان هستند مانند مصرف کنندگان کسب و کار را نیز پوشش دهد.

این سیستم اساسا برای ارائه مشاوره مدیریت یا انتخاب محصولات/ خدمات استفاده می شود. تکنولوژی مورد استفاده برای راه اندازی چنین سیستمی می تواند سیستم های کلاینت/ سرور، وب و یا نرم افزار باشد.

DSS مدل محور

سیستم های DSS  مدل محور، سیستم های پیچیده ای هستند که به تجزیه و تحلیل تصمیم ها کمک کرده و گزینه های مختلفی را انتخاب می کنند. این موارد توسط مدیران و کارکنان یک شرکت یا افرادی که با سازمان ارتباط دارند، برای اهداف مختلفی همچون برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل تصمیم گیری و غیره به کار گرفته می شوند.

این نوع از سیستم های تصمیم یار می توانند از طریق نرم افزار/ سخت افزار در کامپیوترهای شخصی، سیستمهای کلاینت / سرور یا وب مورد استفاده قرار گیرند.

Leave a Reply