Skip to main content
مقالات

اسپم “Spam” چیست و چگونه با آن برخورد میشود؟

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

اسپم “Spam” چیست و چگونه با آن برخورد میشود؟

what is spamming

به سوءاستفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند ایمیل، مسنجر، گروههای خبری، ایمیلی، پیام کوتاه و… برای ارسال پیام به تعداد زیاد و به صورت ناخواسته “اسپم” می‌گویند. در واقع میتوان گفت که spam به معنای پیام یا نامه الکترونیکی است که بدون درخواست گیرنده و برای افراد بسیار زیادی فرستاده می‌شود. به طور کلی spam به معنای فرستادن پیام‌های متعدد و مشابه‌ است و اسپمینگ تکرار این عمل نامیده می‌شود. امروزه اسپم‌ها به طور عمده با هدف‌های تجاری منتشر می‌شوند ولی spamهای غیرتجاری با هدف‌های دیگری نیز وجود دارند. ایمیل و دیگر شکل‌های اسپم کردن، برای اهداف دیگری غیر از اعلانات و آگهی‌ها مانند موارد سیاسی یا مذهبی نیز به‌کار رفته‌اند. برای مبارزه با سایت های اسپمر گوگل الگوریتم هایی نظیر گوگل پاندا و گوگل پنگوئن ایجاد کرده است که هدف اصلی آنها حذف این سایت ها و مقابله با روش های غیر اصولی کلاه سیاه است.  spamها به گونه‌های مختلفی در اینترنت گسترش می‌یابند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.

گسترش اسپم ها در اینترنت

اسپم ایمیل

“اسپم ایمیل” که بنام ایمیل فله‌ای ناخواسته نیز شناخته می‌شود، ارسال مکرر پیامهای ایمیلی بدون درخواست با محتوی تجاری در مقیاس بزرگ به دریافت کنندگان می‌باشد. spam ایمیل در اواسط ۱۹۹۰ وقتی که وارد اینترنت شد تبدیل به یک معضل شد و روز به روز گسترش یافت به صورتی که امروزه با یک تخمین محافظه‌کارانه ۸۰ تا ۸۵ درصد ایمیل‌ها را در بر می‌گیرد.

mail-spam

اسپم پیام دهی آنی

“اسپم پیام دهی آنی” از سیستمهای پیامدهی آنی استفاده می‌کند. بسیاری از سیستمهای پیام دهی آنی یک دایرکتوری کاربری شامل اطلاعات آماری را در اختیار یک ناشر برای جمع آوری اطلاعات، علامت گذاری روی سیستم و ارسال پیامهای ناخواسته قرار می‌دهند. ارسال پیامهای آنی به میلیون‌ها نفر از کاربران مستلزم یک نرم‌افزار با قابلیت ذخیره‌سازی و اسامی دریافت‌کنندگان است. اسپمرها معمولاً کانال‌های متداول چت اینترنتی را هدف قرار می‌دهند و با به کارگیری بوت‌های آی‌آرسی که کانال‌ها را متصل می‌کند، پیام‌ها را انتشار میدهند.

موتورهای جستجوی با اهداف spam “اسپم دکسینگ”

اسپم دکسینگ مرکب از واژه اسپم کردن و ضمیمه کردن، به عملکردی روی وب جهانی برای تبدیل صفحات html برای تقویت و افزایش شانس آنها در قرارگیری روی لیست اعتباری موتورهای جستجو اطلاق می‌شود. این سایت‌ها فنون بهینه‌سازی موتور جستجوی کلاه سیاه را برای افزایش نامنصفانه بهینه سازی موتورهای جستجو بکار می‌برند. بیشتر موتورهای جستجوی مدرن الگوریتم جستجویشان برای محروم نمودن تاکتیک‌های spam دکسینگ تقویت کرده‌اند.

برای مقابله با spam روش‌های متعددی ایجاد شده است که در مقاله بعد با آن ها آشنا میشویم.

Leave a Reply