خدمات بسته بندی

بسته بندی یکی از مهمترین مراحل در فرایند تولید تا مصرف کالا میباشد. یک بسته بندی باکیفیت و استاندارد ارزش بالایی به محصول میبخشد و نه تنها در طول فرایند حمل و نقل از محصول محافظت میکند بلکه تاثیر قابل توجهی نیز بر مخاطب هدف داشته و میتواند باعث فروش بیشتر گردد. طرح، رنگ و نوع بسته بندی موجب تمایز یک برند و محصول میشود. از آنجاییکه همیشه محصولات برنددار قابل تشخیص و برجسته هستند، طراحی بسته بندی که اغلب همراه با لوگوی محصول شما بر روی بسته بندی میباشد، به مشتریان کمک میکند که هنگام خرید محصول شما را به خاطر بسپارند. بنابراین بدیهی است که یک بسته بندی مناسب ابزار بازاریابی سودمندی از طریق تبلیغات در فروشگاه خواهد بود. بسته بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی و تولید بسته ها است و وظیفه اصلی آن حفاظت از محصول میباشد، اینکه در فاصله زمانی حمل ونقل، انبارداری و توزیع ویژگی های کالا حفظ شده و از آسیب ها و خطرات احتمالی جلوگیری گردد. تمام محصولات از اقلام موادغذایی و دارویی گرفته تا کالاهای صنعتی و لوازم خانگی همه به بسته بندی خاص خود نیاز اساسی دارند.

اهداف بسته بندی

حفاظت فیزیکی

اشیای درون بسته بندی مستلزم حفاظت در برابر اسیب های محیطی از قبیل فشار، دما، ضربه، لرزش و ... میباشند.                                                                                                         

ایمنی

بسته بندی نقش مهمی را در کاهش خطرات ناشی از حمل و نقل ایفا میکند. همچنین با پوشش مقاومتی مهندسی شده میتوان از خطرات احتمالی دستبرد به محصول جلوگیری نمود.

اطلاع رسانی

معمولا اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده، ترابری، بازیافت یا برخی جزئیات خاص بر روی بسته بندی ها ذکر میشود. بسته بندی مواد غذایی، پزشکی، دارویی و شیمیایی نیز باید با استانداردهای خاصی مطابقت داشته باشند.

مانع حفاظتی

در صورت نیاز بسته بندی میتواند مانعی دربرابر اکسیژن، بخار آب، گرد و... باشد. عدم نفوذپذیری بسته فاکتور مهمی در طراحی است. برخی از بسته ها دربردارنده مواد رطوبت گیر هستند تا عمر مفید محصول افزایش یابد.

انواع بسته بندی

بسته بندی انواع متفاوتی دارد که باتوجه به نوع هرکالا باید ویژگی های خاصی داشته باشد. در مرحله نخست میتوان بسته بندی را به سه نوع اولیه، ثانویه و سپس بسته بندی برای حمل و نقل دسته بندی نمود.

بسته بندی اولیه که دربرگیرنده محصول میباشد، مستلزم زیبایی و استحکام بیشتری است. ابزارهای رایج بسته بندی شامل کارتن، مقوا، سلوفون، پاکت، پلاستیک، صندوق و جعبه، بطری های پلاستیکی و شیشه ای، فلزی و چوبی و ... میباشد. بسته بندی اولیه باید دارای دستورالعمل و شرایط آن متناسب با نوع کالا و نوع مصرف، مدت زمان مصرف، استانداردهای ایمنی و بهداشتی، شرایط جوی و محیطی باشد. انواع بسته بندی ثانویه یعنی بسته بندی برای توزیع شامل صندوق چوبی، کلاف، رول، بشکه و... است که در این نوع بسته بندی باید نوع کالا و تعداد بر روی بسته نوشته شود، همچنین باید متناسب با حمل و نقل درون شهری و دارای مقاومت کافی برای مدت زمان نگه داری در انبار یا گمرکات باشد. نوع سوم بسته بندی نیز شامل کانتینر، پالت، قفس، صندوق، جامبوبگ، رول و ... است که صرفا جهت عملیات حمل ونقل استفاده میگردد.