Skip to main content
با ادامه فرآیند ویرایش و تکمیل مباحث  نرم افزار ویرایش فیلم حرفه ای Audtion ، ویرایش فیلم یوتیوپ با Audtion ، ویرایش صدای فیلم با audtion به ریزه کاری های تنظیمات زیر می پردازیم.

ابتدا نگاهی داریم به ابزارهای عمومی در قسمت پائینی محیط multitrack :

ویرایش حرفه ای فیلم

همان‌طور که می‌بینید ابزار و کلیدهای  Transport – Time – Zoom – Selection/View    و همچنین DbMeter(Level) در محیط multitrack ، مانند محیط Edit است و دقیقاً همان اعمالی را انجام می‌دهند که در محیط edit  آموختیم. تنها اختلاف در بخش  Session Properties است که این ابزار عبارتست از تنظیم میزان و Tempo آهنگ یا موسیقی که قرار است در ابتدای پروژه آن‌را ضبط کنیم.

این ابزار  مخصوص صدابرداران موسیقی است که مترونوم (Metronom) را تنظیم کرده و با ارسال مترونوم به هدفن نوازنده،  به ضبط تراک به تراک سازها می پردازند. برای تنظیم جزئیات و یا فعال کردن آن به منوی Option/Metronome مراجعه کنید.

البته باتوجه به اینکه هدف اصلی ما در این جا آموزش این نرم افزار در زمینه ساخت آنونس – خبر – تیزر – گزارش و یا podcast  است، این قسمت  برای ما کاربردی نخواهد داشت.

هر تراک دارای نوار عنوان یا Inspector   است که در شکل زیر به معرفی اجزای آن پرداخته ایم:

ویرایش حرفه ای فیلم

همانطور که می‌بینید کلید های بالایی در حالت Input/Output   قرار دارد یعنی ورودی و خروجی هر تراک را نشان می دهد. به بقیه موارد مانند fx – send – filter  ،  در بخش های بعدی خواهیم پرداخت.

منظور از ورودی و خروجی این است که هر تراک می‌تواند از یک ورودی مانند فیش آبی کارت صدا به عنوان ورودی و از یک واحد خروجی مانند فیش سبز کارت صدا استفاده کند. لذا وقتی کلید قرمز رنگ R  را فعال کنیم و روی کلید record قرمز رنگ در پایین نرم افزار کلیک کنیم در همان تراک عمل ضبط صدا صورت می گیرد و بقیه تراک ها پخش می شود.

همانطور که مشاهده می کنید خروجی تراک به Master  فرستاده شده است. Master در واقع یک گذرگاه یا Bus اصلی است که به خروجی اصلی کارت صدا اشاره می‌کند. پس اگر هر تراک به Master فرستاده شود در خروجی اصلی کارت صدا،  پخش می شود.

در ضمن هر تراک می تواند دارای نام یا عنوان (Label / Track 1:Track name) باشد که می‌توان روی آن کلیک کرد و نام مناسبی برای آن نوشت.

Volume : بلندی صدا را بر حسب db  در کل تراک  تعیین می کند (مقادیر بالای صفر، صدا را تقویت و زیر صفر  صدا را ضعیف می کنند)

*نکته: مراقب دیستورتی (Disstort:Clip) در هر تراک باشید یعنی (db Meter) قرمز نشود.

Pan : کل تراک را به باند چپ یا راست Speaker  ارسال می کند. یعنی توزیع صدا در باند  Left  و یا right .

Mute  :  صدای تراک را می بندد (بی صدا).

Solo  :  تراک به تنهایی پخش می شود و بقیه تراک ها Mute  می‌شوند.

Record  : تراک را برای ضبط فعال می کند.

هر تراک می تواند  یک یا چند clip  را شامل شود. هر clip می‌تواند با کلیک چپ انتخاب (High light)  شود. می‌توان برای Drag کردن، با کلیک چپ clip را مارک کرد و با کلیک راست و نگهداشتن آن و به حرکت در آوردن، می توان آن را جابجا کرد.

هر Clip را می توان در واحد زمان انتخاب کرد و حتی ولوم یا بلندی صدا  را در زمانهای مختلف تغییر داد (خط سبز در هر Clip) و یا Pan   نمود (خط آبی رنگ).

ویرایش حرفه ای فیلم

Clip Edge Toggle : هرگاه با Mouse لبه هر Clip  را بگیرید می توانید برش طولی ایجاد کنید.

Fade Key : کلید مربعی است که با استفاده از mouse  می‌توان در Clip ، ولوم صدا را زیاد و یا کم کرد یعنی همان عمل  (Fade in / Fade Out).

با دکمه   Delete روی صفحه کلید هم می‌توانید بخش مارک شده در محیط Multitrack  را حذف کنید.

Envelopes  عبارتست از نقطه گذاری روی خطوط حامل بلندی صدا و یا Pan. این نقاط را می توانید جابجا کنید تا در حین پخش تغییرات را اعمال کند. در نهایت با هر تغییر در envelope ها باید صدای میکس شده را بشنوید تا بهترین حالت تنظیم نقاط را انتخاب کنید. مانند شکل زیر:

ویرایش حرفه ای فیلم

حال هرگونه تغییری را می‌توان به عنوان یک پروژه ذخیره کرد تا بتوانیم در زمانی دیگر به ادامه کار پروژه بپردازیم.

پروژه ها در نرم افزار Adobe Audition    با پسوند  ses  ذخیره می‌شوند. بدین منظور به منوی

File / Save Session As /   بروید :

ویرایش حرفه ای فیلم

قسمتی که با خط قرمز علامت‌گذاری شده بدین معنی است که در صورت علامت زدن یا فعال کردن آن  از تمامی منابعی که در پروژه استفاده شده، مانند فایل‌های کلام، موزیک و افکت، یک کپی تهیه نموده و در جایی که پروژه ذخیره شده،Save   می‌کند. این عمل باعث می شود که هرگاه Folder مربوط به پروژه را در حافظه جانبی دیگری مثل Memory یا CD  کپی کنیم، این پروژه، در نرم افزار Adobe Audition   در سیستم های کامپیوتری دیگران قابل اجرا باشد.

Leave a Reply