Skip to main content

برای مدت زمان طولانی اغلب کاربران از رمزهای ساده نظیر انتخاب ارقام برای گجت های خود استفاده می کردند، تا اینکه پترن یا الگوهای قفلی در سال ۲۰۰۸ توسط گوگل معرفی شد و محبوبیت خود رادر میان کاربران به دست آورد و زمینه ساز مطالعات و تحقیقات دقیق تری در این راستا گردید. مارتی لوگه (Marte Løge ) ،یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه علم و فناوری نروژ در تحقیقات مربوط به تز دکترای خود به نتایج جالب توجهی در مورد پترن های قفلی دست یافته است.

نتایج این تحقیق کاملا نگران کننده است، به نظر می رسد پترن یا الگو های قفلی اندروید (ALPs) همچون رمز های عبور قابل پیش بینی هستند.در این تحقیق لوگه به بررسی بیش از ۴۰۰۰ پترن پرداخت و از شرکت کنندگان خواست پترن های قفلی برای اپلیکیشن های خرید آنلاین، پرداخت بانکی و بازکردن قفل گوشی های هوشمند خود ایجاد کنند.

لوگه می گوید : انسان ها قابل پیش بینی اند، استفاده از یک ساختار ساده و تکراری در انتخاب الگوهای بازگشایی رمزهای عبور مانند ترکیب عدد و حرف کاملا همه‌گیر است.ایجاد الگو های قفل تشابهات زیادی به انتخاب پین کد و رمز عبور داشته و کاربران نقطه نظر های نسبتا مشابهی دارند.

واقعا دلیل رواج و وجود رمزعبورهایی مانند “password” و “۱۲۳۴۵۶۷۸۹” چیست؟ پاسخ کاملا مشخص است ما بعنوان کاربران تکنولوژی، به دنبال ساده ترین راه ممکن هستیم. شاید دلیل اصلی خلق پترن های قفل نیز همین مسئله باشد! پترن ها ساده ترین راه برای حفاظت از گوشی شما است  وما با قربانی کردن برخی از سطوح امنیتی تنها به دنبال به دست آوردن روش های بازگشایی ساده تر هستیم. بسیاری از کاربران گوشی های اندرویدی، برای تعیین قفل گوشی خود از الگوهای تکراری که متداول هستند استفاده می کنند که درصد امنیت را به شدت کاهش می دهد.

smartphone-security-privacy-3

حتی اگر این روش موثرتر بود، ما باید در ذهن داشته باشیم که یک سیستم تنها زمانی قوی است که ما بدانیم که چگونه و به درستی از آن استفاده کنیم و ما با ساده سازی رمزهای خود در واقع گزینه های انتخابی هکرها را برای اعمال نفوذ به سطح داده هایمان را آسانتر میکنیم و راه را برای آنها هموار میسازیم.

لوگه دراین تحقیق به نتایج جالبی درمورد رایج ترین عادات مردم در خلق پترن های قفلی دست یافت:

  • ۴۴ درصد از این افراد نقطه‌ی بالای سمت چپ را به عنوان مکان آغاز پترن انتخاب کردند.
  • بیش از ۷۷ درصد افرادی که مورد سوال واقع شده‌اند،  آغاز الگوی قفل گوشی اندرویدی خود را یکی از چهار گوشه ی راس‌های مربع انتخاب کردند.
  • میانگین تعداد نقطه های استفاده شده توسط اکثر افراد ۵ نقطه بود که بیشتر پترن ها غالبا از چهار نقطه تشکیل می شدند .
  • بیشتر از ۱۰ درصد از پترن‌های ساخته شده در این تحقیق نیز به شکل یکی از حروف الفبا همچون حروف الفبای انگلیسی (C,N,M و…) ایجاد شدند،حالت هایی که به راحتی می توانند پیش بینی و استفاده گردند. جالب اینجا است که اکثر این حروف، ‌اولین حرف از اسامی خودشان و یا فرد موردعلاقه شان بودند.

weak-android-lock-patternsweak-android-lock-patterns

انتخاب پترن های قفلی بهتر

بیاد داشته باشید که این دستگاه ها شامل اطلاعات شخصی و مهم زندگی دیجیتالی شما هستند پس بیایید که دیگر دراین زمینه بهانه ای به دست محققان ندهیم تا به تجزیه و تحلیل بپردازند.بهتر نیست برای حفاظت از امنیت چنین مسئله مهمی الگوهای مناسب تری انتخاب کنیم!

لوگه توصیه‌هایی جهت داشتن یک الگوی قفلی امن برای گوشی های اندرویدیتان ارائه کرده است تا امنیت گوشی خود را بالا ببرید و از نفوذ مزاحمان به آن جلوگیری کنید:

  • دیگر پترن به شکل حروف انتخاب نکنید.مانند انتخاب تاریخ تولد برای کارت اعتباریتان !
  • پترن هایی که شامل تغییر جهات زیاد وپیچیده می باشند را استفاده کنید ،از حرکات ضربدری استفاده کنید.تا پیش بینی آن را غیرممکن سازید.
  • از گوشه‌ها آغاز نکنید و از نقاط بیشتری استفاده کنید،بیشتر از ۴ گره را در پترن درگیر کنید، ۹ گره در اختیار دارید خسیس نباشید!
  • سعی کنید خلاف عادات معمول ذکر شده در بالا عمل کنید، از گوشه‌ها و بخصوص نقطه ی بالای سمت چپ آغاز نکنید .
  • از تنظیمات گوشی اندرویدی خود گزینه رؤیت پترن یا همان Make pattern visible را غیرفعال کنید تا اطرافیان شانسی برای مشاهده‌ی پترن شما نداشته باشند.

alp-complexy

نهایتا میتوان گفت که امروزه ثابت شده است که ایجاد پترن های قفلی و رمزهای بازگشایی راه حل های ضعیفی برای حفاظت از اطلاعات امنیتی ما هستند.درحالیکه روشهای بیومتریک مانند استفاده ازسنسور تشخیص اثرانگشت، تشخیص چهره و اسکنر رتینا روشهای بسیار امن تر و مطمئنتری برای این منظور می باشند که به سختی جعل می شوند.

حال نظر شما پیرامون این تحقیقات چیست؟ آیا استفاده از این نوع پترن های قفلی برروی گوشی اندرویدی خود را مناسب می دانید؟ امنیت یا راحتی؟

smartphone-security-privacy-1

Leave a Reply