Skip to main content

ربات‌هاي تلگرامي در واقع يكي از قابليت ها و يا افزونه‌هاي جانبي پيام رسان تلگرام هستند كه امكان تعامل كاربر با آن‌ها از طريق ارسال پيام و فرمان هاي متفاوت وجود دارد.
ربات تلگرامي يك برنامه است كه بر روي يك سرور اجرا مي‌شود و تلگرام هم يك واسط ايمن، براي تبادل بين شما و برنامه موجود در آن سرور است يا به عبارت ديگري مي توان گفت كه ربات هاي تلگرام كدهايي هستند كه از طريق يك پروتكل امن متصل به يك سرور واسط عمل مي كنند.

از طرفي خاصيت كدباز pen Source بودن تلگرام اين اجازه را به برنامه نويسان مي دهد كه برايش ربات بنويسند و به توسعه هرچه بيشتر و بهتر اين برنامه كمك كنند.
طراحي ربات تلگرام هم لزوما كار دشواري نيست و همه ي كاربران تلگرام با طي كردن چند قدم ساده مي توانند يك ربات شخصي براي خود در اين پيام رسان ايجاد كنند. براي اين كارخود تلگرام يك ربات با نام BotFather معرفي كرده است كه كاربر با برقراري ارتباط با اين ربات اقدام به راه اندازي ربات خود كرده و پس از آن ربات خود را با استفاده از API تلگرام و از طريق درخواست هاي HTTPS مديريت مي كند.

 

رباتها چگونه ساخته مي‌شوند؟

 

مراحل انجام اين كار هم در هنگام ارتباط با اين ربات براي كاربر ارسال مي گردد. البته ربات‌هايي كه با اين روش ايجاد مي‌شود به دليل اينكه تلگرام براي ساخت ربات سروري در اختيار ما نمي گذارد و تنها با استفاده از APIهاي خود تلگرام ربات ساخته مي شود بسيار ساده هستند و قابليت هاي چنداني ندارند.

براي ساختن يك ربات با امكانات اختصاصي به دانش كدنويسي نياز است و مي توان با تهيه يك سرور، قابليت ها و كاربردهاي وسيعي براي ربات تعيين و طراحي كرد. ربات‌هايي كه با اين روش ساخته مي شوند حسب عبارت درخواستي و دستور كاربر، مي توانند در يك ديتابيس جستجو ‌كنند و نتايج متني يا فايل صوتي، تصويري و …را برگردانند. حتي مي توان ربات‌هايي كه جنبه نظرسنجي يا برگزاري آزمون آنلاين و امثال آن دارد را طراحي كرد.

درخصوص تفاوت ربات با ساير حساب هاي كاربري از قبيل كاربران يا مديرهاي گروه و …هم مي توان گفت بين ربات ها و ساير حساب هاي تلگرام تفاوت هايي وجود دارد كه در اين مورد مي توان موارد زير را اشاره كرد ربات ها آخرين زمان آنلاين بودن ندارند، در انتهاي نام كاربري ربات هميشه كلمه bot حضور دارد، ربات ها فضاي محدودي براي ذخيره اطلاعات دارند و پيام هاي قديمي تر پس از پردازش توسط ربات حذف ميشوند همچنين ربات تلگرام نميتواند شروع كننده مكالمه با كاربران باشد، تنها زمانيكه كاربر به آن پيام بفرستد امكان ارسال پاسخ از طرف ربات وجود خواهد داشت.

 

كاربرد ربات هاي تلگرامي در كجاست؟

 

ميتوان گفت كه ربات تلگرام ميتواند هر كاربردي داشته باشد و نحوه استفاده از آنها به خلاقيت شما و الگوريتم هايي كه براي آن تعريف ميكنيد بستگي دارد. شما هستيد كه كارايي آن را طرح ريزي مي‌كنيد. دريافت نرخ ارز، اطلاعات هواشناسي، اخبار روز و تفريح و سرگرمي هركدام نمونه هايي از كاربرد ربات هاي تلگرام هستند.

ربات هاي پيچيده ميتوانند كارهايي از جمله ساخت بازي هاي يك يا چند نفره، ايجاد سرويس هاي اجتماعي، ايجاد ابزارهاي جانبي و برقراري ارتباط با سرويس هاي ديگر را هم انجام دهند. براي توضيح بهتر كاربرد ربات هاي تلگرام مي توانيم برخي از ربات هاي مهم را همراه كاربردشان توضيح دهيم كه در اين خصوص ربات هاي زير را مي توان به عنوان نمونه هايي از ربات هاي مهم تلگرام مثال زد.

 

 BotFather :    

 

به عنوان يكي از ربات هاي پر كاربرد تلگرام اشاره كرديم كه توسط خود تلگرام ارائه شده و براي ساخت ربات توسط كاربران از آن استفاده مي شود

 

Yandex Translator

 

رباتي است كه امكان ترجمه ساده كلمات و حتي جملات را از زباني به زبان ديگر فراهم مي‌كند.

 

همچنين ربات هايي براي پيش بيني شرايط آب و هوايي داريم مانند ربات Weatherman كه با توجه به شرايط جوي كنوني، پيش‌بيني وضع هواي روز جاري، روز آينده و پنج روز آتي را در قالب بهره‌گيري از زبان‌هاي مختلف از جمله زبان فارسي فراهم مي‌كند و علاوه بر اين مي‌تواند هشدارهاي متفاوت مربوط به آب و هوا را نيز ارائه دهد

 

Telewitter:
 

هم رباتي است كه با استفاده از آن مي‌توانيد حساب‌هاي توييتري را در گروه‌هاي گفتگوي تلگرامي دنبال كنيد و به اين ترتيب هيچ پستي از كاربران مورد نظر خود در شبكه توييتر را از دست نخواهيد داد و حتي امكان به‌اشتراك‌گذاري پست‌هاي توييتري با دوستان خود را فراهم مي كند.

با ربات ToPDF مي توان فايل هايي با فرمت هاي رايج مانند فايل هاي ورد با فرمت .docو .docxو تصاوير با پسوند .jpgرا به پي دي اف تبديل كرد كه براي اين كار تنها كافيست كه شما فايل مورد نظر خود را براي اين ربات ارسال كنيد تا نسخه pdf آن را به شما تحويل دهد و يا مي توانيم رباتي با نام Instasave را عنوان كنيم كه به شما كمك خواهد كرد تا عكس‌ها و ويدئوهاي موردنظر خود را از اينستاگرام دانلود كنيد.

 

بنابراين با توجه به مثال هايي كه از ربات هاي تلگرام زديم و توضيحاتي كه داده شد مي توان اينگونه عنوان كرد كه ربات تلگرام مي تواند بسته به خواسته سازنده آن هر كاربردي داشته باشد.
ربات هاي تلگرام مي توانند فعاليت مخرب داشته باشند؟

خب شكي نيست كه از همان ابتدا و با معرفي ربات هاي تلگرام بحث ها و شايعه هاي مختلفي در فضاي مجازي بر سر خطرناك بودن اين رباتها مطرح شده است اما پاسخ به اين سوال را در صورتي مي توان داد كه ابتدا بدانيم منظورمان از فعاليت مخرب چيست و اينكه ربات تلگرام چه توانايي هايي براي انجام فعاليت مخرب دارد.

اگر ربات تلگرام را بيشتر مورد بررسي قرار دهيم و به خروجي هاي API تلگرام دقت كنيم ملاحظه خواهيم كرد كه ربات تلگرام مانند ديگر كاربران تلگرام يك حساب كاربري است كه طبيعتا بيشترين دسترسي كه مي تواند داشته باشد به اندازه دسترسي هاي يك كاربر عادي در تلگرام خواهد بود. بنابراين هنگامي كه از يك ربات تلگرام استفاده مي كنيم بايد توجه داشته باشيم كه ربات تلگرام هم همان اطلاعاتي را از ما مشاهده مي كند كه يك كاربر ديگر مي بيند.

اين اطلاعات شامل نام و نام خانوادگي، شناسه كاربري يا آي دي و عكس پروفايل خواهد بود. همچنين اگر ربات مورد نظر در يك گروه به كار گرفته شود همين اطلاعات را در مورد همه ي كاربران مي تواند ببيند يا اصطلاحا به موارد ذكر شده دسترسي دارد. با اين اوصاف مي توانيم بگوئيم ربات ها به اطلاعاتي خارج از اين ها از جمله داده هاي گوشي، مكالمات و تماس ها، موقعيت مكاني و … دسترسي ندارند بنابراين نمي توانند فعاليت مخربانه اي داشته باشند و حداكثر كاري كه مي توانند انجام دهند جمع آوري شناسه ها و پيام هاي كاربران يك گروه و ارسال به سرور خود ربات است.

براي اينكه بدانيم يك ربات تلگرام به چه اطلاعاتي مي تواند دست يابد بايد ميزان دسترسي آن ربات را در نظر بگيريم. دسترسي ربات تلگرام، حداكثر به اندازه يك كاربر عادي است. بنابراين يك ربات تلگرام نه مي‌تواند در گوشي شما جاسوسي كند، نه به رمزهاي شما يا موقعيت مكاني شما دسترسي دارد، نه مي‌تواند عكس‌هاي گالريتان را براي كسي بفرستد. خصوصا بسياري از ربات‌هاي تلگرام سطح دسترسي محدودتري هم دارند.

Leave a Reply