Skip to main content
مقالات

مبانی امنیت شبکه های بی سیم

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

مبانی امنیت شبکه های بی سیم

بسیاری از ما به دلیل راحتی استفاده از شبکه های بی سیم توجهی به ناامن بودن آنها نمیکنیم. برای کار با یک شبکه سیمی باید به طور مستقیم به شبکه متصل شوید. ولی در یک شبکه بی سیم هنگامی که اتصال توسط یک سیگنال رادیویی ممکن میشود، هرکسی که در محدوده فاصله پخش آن سیگنال قرار دارد، میتواند به شبکه دسترسی داشته باشد. علاوه بر این یک مهاجم بر روی یک شبکه بی سیم نه تنها برای جاسوسی و دسترسی به اطلاعات میتواند وارد شبکه شود، بلکه در صورت عدم وجود ایمنی جهت ممانعت از آن میتواند به راحتی در فعالیت شبکه اختلال ایجاد نماید. این امر به ویژه در مورد هات اسپات در فرودگاه ها، هتل ها و سایر مکان هایی که هدف کلی از شبکه ارائه دسترسی همگانی است، صدق میکند.

استانداردهای تکنولوژی: اینترنت دارای دستور العمل ها و مرزهای خاصی است که توسط گروهی از کمیته های اینترنتی ایجاد شده است. یک سازمان که در وضع استانداردها فعالیت میکند موسسه مهندسین و الکترونیک IEEE است که تمرکز آنها بر روی سخت افزاری ست که شبکه های محلی لوکال LAN و شبکه های محلی لوکال بی سیم WLAN را متصل میکند.
برای حل مشکل امنیتی، این سازمان یک استاندارد پروتکل امنیتی را به نام استاندارد حریم خصوصی بی سیم WEP توسعه داد. WEP سطحی از حفاظت را ارائه میدهد که کمتراز یک شبکه سیمی رایج است. آنچه که WEP ارائه میدهد:

– قابلیت اطمینان: از استراق سمع فعالیت های شبکه توسط فرد غریبه حفاظت میکند.

– یکپارچگی: پس از حفاظت شبکه بی سیم، شانس بیشتری در عدم تغییر داده های دریافت شده یا اراسال شده توسط هکرها وجود دارد.

– اطمینان: احتمال بسیار زیادی وجود دارد که افراد حال حاضر در شبکه شما دارای دسترسی مجاز هستند و میتوانید با آنها ارتباط مطمعنی داشته باشید.

جایگزین هایی برای WEP

WPA مخفف دستیابی حفاظت شده Wi-Fi ، یک راه کار امنیتی است که برای جایگزینی با WEP توسعه یافته است. دستگاه های Wi-Fi معمولا از تکنولوژی های WPA متعدد پشتیبانی میکنند. WPA سنتی که با نام WPA-Personal و یا WPA-P SK شناخته میشود، برای شبکه های خانگی طراحی شده است. نسخه دیگر WPA-Enterprise نام دارد که برای شبکه های سازمانی طراحی شده بود. هر دوی این موارد ایمنی بهتری از WEP ارائه میدهند.
WPA2 یک نسخه ارتقاء یافته از نسخه اصلی بوده و توسط تمام تجهیزات جدیدتر WIFI پشتیبانی میشود. WPA2 در فرمت های سازمانی، کسب و کاری و شخصی نیز ارائه شده است.

کلمات عبور و کلیدهای امنیت شبکه

WEP و WPA/WPA2 از کلیدهای رمزنگاری بی سیم استفاده میکنند که توالی طولانی از اعداد هگزادسیمال هستند. تطبیق این اعداد کلیدی باید در یک روتر WIFI یا نقطه دسترسی برای تمام ابزارهای مشتری که خواستار پیوستن به شبکه هستند، وارد گردد.
در صورتیکه از یک شبکه در خانه یا محل کار خود استفاده میکنید، مطمئن باشید که یک سیستم امنیتی دارد. یکی از راه های آزمودن این است که بدانید آیا فردی بدون استفاده از پسورد میتواند از شبکه شما استفده کند یا خیر. در صورتیکه یک چنین مشکلی وجود داشت شبکه شما آسیب پذیر است. برنامه نرم افزار را روتر خود باز کرده و تنظیمات امنیتی ان را پیکربندی مجدد نمایید.

Leave a Reply