Skip to main content
مقالات

برای یک بازاریابی دیجیتال موثر چه باید کرد؟

By دسامبر 10, 2020مارس 10th, 2021No Comments

برای یک بازاریابی دیجیتال موثر چه باید کرد؟

همانگونه که تمام بازاریابان دیجیتال مطلع هستنند با ظهور فن آوری های جدید و نیازهای مختلف بازار هدف، بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال تکامل است.  در یک دهه گذشته “هماهنگ کننده رسانه اجتماعی” یک عنوان شغلی نبود و هدفگذاری تبلیغاتی نیز هنگام استفاده از اینترنت وجود نداشت. امروزه بسیاری از کمپانی‌ها و کسب و کارها پذیرفته‌اند که برای موفق شدن در امر بازاریابی، باید یک استراتژی دیجیتال در دستور کار خود قرار دهند که احتمالاً بخش مهمی از این استراتژی استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خواهد بود. در واقع میتوان گفت که بازاریابی دیجیتال یعنی دستیابی به اهداف بازاریابی با استفاده از روش‌ها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال. همچنین با رشد حوزه بازاریابی دیجیتال تمام کسب و کارها نیز مستلزم تعریف و اصلاح مداوم ماهیت اصطلاح “موفقیت” و داشتن سیستم هایی جهت سنجش و تحلیل عملکردشان در مسیر دستیابی به موفقیت هستند.
با پیشرفت فناوری به طور مداوم بر انواع و روش‌های این نوع از بازاریابی افزوده می‌شود که در این بین میتوان به انواع رایانه‌ها، بیلبوردهای دیجیتال، موبایل‌ها و تبلت‌ها، پادکست‌ها، رادیو و تلویزیون‌، وبسایت‌ها، ایمیل، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو و … اشاره نمود.
در بازاریابی دیجیتال فناوری موضوع اصلی نیست، بلکه محور اصلی “تجارت” است و در هسته آن مشتری و ادامه رابطه با مشتری وجود دارد. همچنین باید به این حقیقت توجه کرد که بازاریابی دیجیتال در خلاء رخ نمی‌دهد و زمانی بهترین اثربخشی را دارد که به صورت یک‌پارچه با دیگر استراتژی‌ها و روش‌های ارتباطی  مانند ارتباط چهره به چهره، تلفن و بسته به نوع تجارت روش‌های دیگر به کار گرفته شود.
بدون تنظیم اهدافی واضح و مشخص درآغاز کار، بدون شک عملکردی مبهم و غیرعینی خواهید داشت. قبل از شروع به عمل باید در مورد آنچه که “موفقیت” تعریف میشود، تصمیمگیری کرد که این موضوع برای هردوی طرح های آفلاین و آنلاین صدق میکند. با پیشرفت های روبه رشد و تکنولوژی های جدید که به بازاریابان امکان ترکیب و ارتباط دهی داده ها را از دستگاه های موبایل و سیستم های POS میدهد، سنجش و اندازه گیری مواردیکه در دهه های پیش ناممکن بود عملی و ممکن شده است.
مسلما یک تیم بازاریابی موثر KPI هایی را انتخاب میکند که بهترین داده های ممکن را جهت سنجش عملکرد نه تنها در سطح بازاریابی بلکه در سطح فروش نیز ارائه میدهد. امکان دارد یک شرکت نرخ کلیک بالایی داشته باشد ولی در صورتیکه درنهایت به نرخ تبدیل، فروش و معاملات بالا منجر نگردد هیچ ارزشی برای شرکت نخواهد داشت. ابزارها و روش‌های بازاریابی دیجیتال باید در تمام فرآیند خرید مانند پیش‌فروش، هنگام خرید، پس از فروش و ادامه ارتباط با مشتری متمرکز بر ارائه بهترین خدمات به مصرف کننده و مخاطب هدف باشند. با برقراری صحیح و مناسب ردیابی تجارت الکترونیک و حرکت به سمت مدیریت روابط مشتری (CRM) قادر به اتمام چرخه و پیوند سیستم عملکرد بازاریابی به عملکرد کسب و کار خواهید بود.

Leave a Reply