Skip to main content
مقالات

طراحی لوگوتایپ یا لوگوی متنی و نقاط ضعف و قوت لوگوتایپ

By دسامبر 8, 2020مارس 10th, 2021No Comments

لوگوتایپ چیست؟

لوگوی متنی یا همان لوگوتایپ، ساده ترین نوع از انواع لوگو ها می‌باشد که مورد علاقه بخش عمده ای از کمپانی های بزرگ دنیا بوده ولی طراحی آن می تواند بسیار مشکل باشد. چرا که طراح علاوه بر محدودیت در استفاده از فونت ها و تایپوگرافی های موجود، لازم است دقت و خلاقیت زیادی به کار ببرد تا لوگوی متنی الهام بخش و جذاب باشد.

از طرف دیگر یک لوگوتایپ به یاد ماندنی می‌تواند نام برند شما را در گستره‌ی وسیعی از رسانه ها و آیتم های تبلیغاتی به نمایش کشیده و یک نشان تجاری یکپارچه، خوانا و دردسترس را در اختیارتان قرار دهد.

اگر بخواهیم همه‌ی نقاط قوت لوگوی متنی را در یک مزیت اصلی آن خلاصه کنیم این است که: یک لوگوتایپ به جای ترویج تصویر و نمادی از شرکت و تجارت شما، به صورت مستقیم نام شرکت شما را رواج می دهد و موجب ماندگاری نام برند شما در خاطر مشتری ها و فروشندگان میشود. بخصوص در صورتی که نام برند که تمرکز لوگوی متنی روی آن است، منحصربفرد باشد. در غیر این صورت، بهتر است به فکر طراحی لوگوی تصویری و یا ترکیبی باشید.

نمونه طراحی لوگوتایپ یا لوگوی متنی

نقاط قوت لوگوتایپ (لوگوی متنی)

    • مورد تایید کمپانی ها و انجمن شرکت های برند برتر دنیا (مانند مایکروسافت)
    • جذابیت بصری بیشتر
    • دیده شدن بیشتر نام برند
    • ماندگاری طولانی تر در حافظه بیننده
    • مناسبتر بودن لوگوتایپ برای شرکت های محافظه کار که کمتر به دنبال تغییرات هستند
    • ویرایش رنگ حرفه ای تر و آسانتر
    • قابل استفاده در اکثر رسانه ها و فضاهای تبلیغاتی بدون نیاز به تغییر و تبدیل
    • قابل استفاده در وضوح های پایین تر (مانند فکس و حواله ها) با کیفیت قابل تشخیص
    • قابلیت بازتولید در ترکیب های رنگی مختلف
    • قابلیت تبدیل آسان به سیاه و سفید
    • انعطاف بیشتر لوگوتایپ برای استفاده در لوگوهای انیمیشنی و انیمیشن سه بعدی
    • قابل تشخیص در اندازه های کوچک و فواصل دور نسبت به سایر لوگوها
    • ساده تر بودن گلدوزی لوگوی متنی و نیاز به دوخت کمتر
  • نیازمند دانش فنی کمتر برای اکثر بازتولید های رایج

نقاط ضعف لوگوتایپ (لوگوی متنی)

    •  عدم استقلال در صورت ترکیب با لوگوهای تصویری و یا آیکونیک.
    • ساخت لوگوی متنی منحصر بفرد که به فونت استایل های رایج شبیه نباشد مشکل است.
    • طراحی یک لوگوتایپ عالی نیازمند طراحان گرافیک با تجربه و مسلط به مفاهیم تایپوگرافی می باشد.
    • برای شرکت ها و کمپانی های بزرگ مناسب تر است تا کسب و کار های کوچک (مگر اینکه دارای شعار و داستانی منحصر بفرد باشد)
    • جذابیت و جلب توجه کمتری نسبت به لوگوهای تصویری دارد
    • کمتر می تواند نوع فعالیت شرکت یا محصول را به تصویر بکشد (مگر اینکه از عبارات توضیحی با فونت کوچکتر در حاشیه لوگو استفاده شود)
  • محدودیت بیشتری در تغییرات دارد (برای مثال نمی توان نسبت ابعادش را برای جای دادن در مکان های مختلف تغییر داد.)

Leave a Reply