Skip to main content
مقالات

رابط کاربری: اضافه کردن ویژگی های انسانی به طراحی وب سایت

By دسامبر 12, 2020مارس 10th, 2021No Comments

رابط کاربری پلی بین انسان و هدف انسان است. با توجه به اینکه رابط کاربری یک وب سایت، چگونه ساخته شده است ممکن است باعث به تاخیر افتادن انجام کار و در نهایت ناامیدی فرد نسبت به استفاده از آن شود. خبر خوب این است که این جنبه های منفی رابط کاربری را می توان کاهش داد. با حذف کردن مولفه های انسانی باعث می شویم که کاربر را از هدفش دور نماییم تا جایی که آنها مجبور به ترک کردن رابط کاربری می شوند.

رابط کاربری

مولفه های انسانی شامل عناصر مهمی برای ساخت رابط کاربری هستند که همیشه باید آنها را مد نظر بگیریم:

زبان
یکی از قدیمی ترین راههای ارتباطی زبان نوشتن است که هرگز از بین نمیرود و همیشه یک راه اولیه ارتباط برای ما انسان ها است. زبان مورد استفاده در رابط کاربری باید بگونه ای باشد که در نظر عوام مردم هیچ برداشت اشتباهی ایجاد نکند. ما در مورد مکالمات فنی و یا محتوا صحبت نمی کنیم، بیشتر در مورد ساختار مسیردهی و استفاده از آیکون ها برای نشان دادن چگونگی مسیر یابی مد نطرمان بحث می کنیم. برای اجتناب از اصطلاحات فنی، برای مثال زمانی که ما یک اپلیکیشن ارتباطی می سازیم ما از برچسب پرتال پیام استفاده می کنیم در حالی که به صورت ساده می توان از کلمه پبام استفاده کرد.

استعاره
برای ما رسیدگی به چیزی که در موردش می دانیم بسیار آسان است. برای مثال اگر شما از یک درب بازکن برای باز کردن درب بطری استفاده می کردید، ما فرض را بر این می گذاریم که شما دفعه بعد به راحتی از آن استفاده خواهید کرد. وقتی ما از عناصری که در زندگی روزمره وجود دارد برای رابط کاربریمان استفاده می کنیم، تمام این استعاره ها مهارت ما را تضمین می کند و باعث درک راحتتر آن چیزی که پشت سر داریم حتی اگر از آن قبلا استفاده نکرده باشیم برای ما میشود.

تمرکز
هنگامی که بر روی کاری تمرکز کنیم آن را بهتر انجام خواهیم داد. هنگامی که ما چندین کار را همزمان انجام می دهیم باعث پایین آمدن عملکردمان خواهیم شد. رابط کاربری خوب است که دارای تمرکز بر روی محتوا باشد و چندین وظیفه  را همزمان انجام ندهد و مزاحمت های غیر ضروری را که باعث کاهش زمان برای انجام کار می شوند را اضافه نکند.

موقعیت
هنگامی که ما راه را گم می کنیم تمام تمرکز خود را بر روی وظیفه یمان از دست داده و حتی باعث رها کردن آن می شویم. برای مثال در روند گام به گام، یک رابط کاربری خوب زمانی که به مراحل بعدی و یا قبلی میرویم، حس روشنی از موقعیت را برایمان فراهم می کند. یک مسیریابی خوب با سرفصل های قابل فهم و مسیر مشخص برای وبسایت ها نیاز است تا کاربر بداند که در کجای سایت قرار دارد.

اشتباهات
نقش مهم دیگری از رابط کاربری این است که باعث کاهش نرخ خطا به جای افزایش آن شود. تمام این داده ها در طول زمان بر طبق آزمایش های متعدد به دست آمده و جمع آوری شده است. چگونه سایت ما در طول زمان بهبود و تکامل یابد بستگی به بازخورد کاربران و رفع اشتباهات رایج در رابط کاربری دارد. در برخی موارد نیازمند ارتباط با کاربر در صورت بروز خطا از طرف کاربر یا سایت می باشد.

پیشنهادات
ارائه پیشنهادات اغلب به ما درتصمیم گیری راحت تر کمک می کند. فراهم بودن پیشنهادات اغلب به ما در تصمیم گیری راحت تر کمک می کند، به خصوص زمانی که سیستم یا رابط کاربری از ما آموزش میبیند و به ما محتوا و محصولاتی که ما از رفتار جستجویمان می خواهیم را پیشنهاد می دهند. در رابط کاربری است که پیشنهادات و جایگزین ها به کاربر قدرت انتخاب آسان را می دهد. همین ویژگی باعث بازگشت کاربر به سایت شده تا از رابط کاربری دوباره استفاده کند.

همکاری
به عنوان بخشی از جامعه، گاهی اوقات، تعامل با انسان های دیگر از طریق رابط می تواند در دستیابی به هدف مورد نظر کمک کند. با گرفتن کمک از دیگران از طریق رابط کاربر، مقایسه و حتی تکمیل کار سریع تر از زمانی می شود که ما به تنهایی آن را انجام می دهیم. سهولت استفاده همکاری در رابط کاربری، کلیدی در ارتباطات بین دستگاه و یا سیستم است.

احساسات
یکی از ویژگی های برجسته ی انسان احساسات است. در واقع همین باعث درک ما از جهان و چگونگی درک جهان از ما میشود. هر چند ایجاد ماشینی که احساسات را درک کند سخت است، ما می توانیم رابط کاربری در حد ممکن حساس بسازیم که از طریق رنگ ها و شکل ها و پیام ها و راهنما توصیف می شود و نتیجه رضایت بخشی را برای کاربر فراهم کند و از احساسات منفی مانند خشم و بی حوصلگی جلوگیری کرده و باعث افزایش احساسات مثبت مانند شادی، رضایت و تجربه مثبت از یک رابط کاربری و نام تجاری می شود.

به طور خلاصه، ما همیشه باید به یاد داشته باشیم که ما انسان هستیم و رابط کاربری را برای انسان های دیگر نه ماشین ها توسعه می دهیم. اگر ما یک فرایند توسعه معلوم داشته باشیم که مرکز تمرکز آن کاربر باشد، ما رابط کاربری نامرئی تری خواهیم ساخت که به طور مستقیم انسان را به هدف مورد نظرش متصل می کند.

Leave a Reply